Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Valery Gergiev. Foto: Dmitry Lovetsky/AP

Kritiserad dirigent frontar Östersjöfestivalen

Andreas Lindahl kommenterar
1:57 min

Idag börjar Östersjöfestivalen i Berwaldhallen, "Årets festival får en rivstart i kärlekens tecken" skriver man i reklamen, men diskussionen om ett av de största affischnamnen har handlat om nåt helt annat. Opportunism, Putin-kritik och yttrandefrihet. Den ryske dirigentstjärnan Valery Gergiev har blivit en av de mest ifrågasatta i konserthusens tungviktsklass.

Det senaste bråket om Valeri Gergievs kopplingar till Putin blossade upp i världspressen nu i veckan. Det är den lettiske violinstjärnan Gidon Kremer som i New York Times jämför Gergievs Putin-kramande med det som t ex dirigentkollegan Herbert von Karajan gjorde på 40-talet - då han lät sig fotograferas med ledande nazister.

- Att stå upp för sitt land är en hedersam sak, men att låta sig bli symbol för makten för egen vinnings skull det är att sälja sin själ, menar Kremer.

Valery Gergiev är en viktig del av Östersjöfestivalen.

Festivalen grundades för 11 år sedan och har handlat om musik, miljö och det som just dirigenter är så bra på - ledarskap.

Valery Gergiev är en av grundarna och är utan tvekan en Rysslands mest hyllade musiker, när han möter publiken kan det uppstå magi.

Men ledarskap handlar också om att vara en förebild, ett affischnamn - en symbol. Och det Gergiev gör vid sidan av scenen riskerar allt mer att överskugga det han faktiskt åstadkommer på dirigentpulten.

Gergiev har blivit en symbol för Putin.

Och det är ingen tillfällighet, ett uttalande på fredskonsert efter Georgienkriget 2008 blev politik när Gergiev, i den sönderskjutna utbrytarrepubliken Syd-Ossetien, tackade ryska armén för att de ingripit och räddat liv. Gergiev kritiserade också Pussy Riot och menade att deras Putinaktion var ett sätt att tjäna pengar.

Gergiev har till och med visat upp sig i en reklamfilm i Putins valkampanj.

Violinisten Gidon Kremer är kritisk: Mefisto-kontrakt har alltid funnits i musikens värld, tyvärr lockas också artister i vår tid att sälja sin själ, fortsätter han i New York Times.

Och frågan är vilken symbol man ser när man tittar på en festival-affisch?

Andreas Lindahl

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".