"Det finns ett stort behov att granska läromedel"

Inte första gången läromedel får kritik
1:25 min

Ansvaret för att SFI-studenter får de bästa läroböckerna ligger hos lärare och förlag. Och där finns det brister, både i kunskap och innehåll. Det menar Karin Sandwall Åsberg på Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

- Vi har inte kunnat granska de läromedel som har tagits fram under senare år, vi har inte kunnat prioritera den frågan, så att det finns ett stort behov att granska de läromedel som har kommit fram.

Kulturnytt kunde tidigare idag berätta om kritiken mot en ny serie läroböcker för invandrare som ska lära sig svenska.

Böckerna visar stereotypa bilder av etnicitet och nationalitet, menar bibliotekarien Sedigheh Tabibzadeh.

Det är en kritik som Karin Sandwall Åsberg på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, vid Stockholms universitet, känner igen från tidigare granskningar av SFI-läromedel.

- Som forskningen tidigare har visat så kan man kritisera vissa läromedel utifrån hur man beskriver invandrare och svenskar och fenomen i Sverige.

Vems är ansvaret att vuxna invandrare får läromedel för vuxna och utan stereotyper?

- I Sverige har vi ingen myndighet som granskar läromedel, så det är lärarna, men det är också förlagen som har ett stort ansvar att verkligen fundera över om deras läromedel är i linje med läroplanerna.

Emma Engström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".