Kathleen Hanna var en av förgrundsfigurerna i riot grrl-rörelsen. Foto: Aliya Naumoff/Creative commons.

Punkikonen Kathleen Hanna är tillbaka

Fredrik Wadström har lyssnat på nya skivan
3:24 min

Den amerikanska punkikonen Kathleen Hanna är tillbaka med ny musik efter en lång tids tystnad.

Och samtidigt som hennes nya grupp The Julie Ruin släpper ett nytt album kommer böcker och filmer som belyser hennes avgörande roll i den feministiska Riot Grrrl-scenen i början av 1990-talet.

Allt är så där småskaligt som det mesta Kathleen Hanna har gjort. Inga stora reklamkampanjer för The Julie Ruins album och i nästa vecka drar gruppen ut på en kortare klubbturné i USA. Skillnaden är att numera behöver inte Kathleen Hannas band bli fysiskt angripnet av publiken, något som hennes legendariska punkband Bikini Kill kunde råka ut för i början av 90-talet.

Att Riot Grrrl-scenen med en rad grupper med bara kvinnliga medlemmar var så provocerande för många manliga rockklubbsbesökare är fortfarande svårt att förstå så här 20 år senare. Som en reaktion mot machokulturen inom rockmusiken skrev Riot Grrrl-banden låtar om kvinnomisshandel, våldtäkt och kvinnlig frigörelse, musik som överlevt långt efter att grupperna lagt av.

Efter Bikini Kill-perioden fortsatte Kathleen Hanna i den geniala trion Le Tigre som blandade distade gitarrer och elektronica med texter om politik, feminism och hbt-frågor. När sedan Le Tigre la ned 2007 kämpade Hanna i flera år mot borrelia och dess sviter. Men i hennes frånvaro dök det upp allt fler dokumentärfilmer och skrevs allt längre artiklar om det som Riot Grrrl hade satt igång. När konflikten kring den ryska konstnärsgruppen Pussy Riot eskalerade 2012 blev det snabbt uppenbart varifrån en del av inspirationen hade kommit. Till och med ordet "riot" i gruppnamnet - alltså upplopp - hade hämtats direkt från de amerikanska punkfeministerna och Kathleen Hanna deltog i kampanjen för att få de fängslade Pussy Riot-medlemmarna fria.

Så även om Hannas band The Julie Ruins nya album inte stormar in på några topplistor kommer det i en tid när hennes musik och hennes idéer syns i så mycket annat. Dokumentärfilmen "The Punk Singer" om Kathleen Hanna hade premiär tidigare i år och nya boken "The Riot Grrrl Collection" ger unga fans chansen att se hur de feministiska punkfanzinen såg ut i början av 90-talet. Det är som Hanna sjunger på nya skivan: Flickor som vi uppfann jazzen/ flickor som vi har ingen grund att stå på/ skapelsemyter är så passé

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".