Amerikanskt tidningsexperiment trotsar krisen

2:40 min

I USA har flera stora tidningar helt lagt ned sina pappersupplagor. Men Kulturnytts mediekommentator Åke Pettersson har hittat ett märkligt undantag mitt i den djupa mediekrisen - en tidningskoncern i Kalifornien som mer än fördubblat antalet journalister.

Den hårdsatsande tidningskoncernen är uppbyggd kring flaggskeppet Orange County Register i Santa Anna i Kalefornien. Men driver också 26 ännu mer lokala tidningar i det folkrika området söder om Los Angeles. Den senaste är Long Beach Register, som drogs igång bara för en dryg vecka sen.

Bakom det intressanta och viktiga - kanske vansinniga - experimentet står Aaron Kushner, en 40-årig affärsman utan tidigare erfarenhet av tidningsvärlden eller journalistik.

Efter ett misslyckat försök att ta över anrika Boston Globe köpte han och hans investerare för ett år sen den konkursdrabbade koncernen bakom Orange County Register. Bara på den tidningen har sen antalet journalister mer än fördubblats och är nu 360 stycken. Tidningen har blivit väsentligt tjockare, 72 sidor häromdagen jämfört med kända konkurrenten Los Angeles Times 42 sidor.

Aaron Kushner och hans chefredaktör avböjer en intervju. Men Kushner har tidigare sagt att tidningskoncernen gav vinst förra året, och kommer att ge överskott de närmaste åren.

I USA var dagstidningarna förr rena mjölkkossor - ägarna krävde och hade vinstmarginaler på 20, 25 procent. I Sverige ansågs åtta, tio vara bra. Hur Orange County Registers aktuella siffror ser ut går tyvärr inte att få fram. Men upplagorna och antalet prenumeranter ökar, annonsörerna - åtminstone de lokala - ökar också.

Kushner har infört hårda betalväggar - och ändrat papperstidningarnas format från tabloid till broadsheet, de stora tidningssidor vi hade i Sverige förr i tiden.

Kostnad för en tidning: en dollar om dagen oavsett om det gäller på nät eller papper.

– Tidningsbranschen lider av ett självskadebeteende, begår ett utdraget självmord. Hur kan man lägga ut allt innehåll på nätet, utan att ta betalt? Och hur kan man tro att papperstidningsläsarna ska betala för ett allt tunnare innehåll?

– Erbjuder man däremot mer och bra journalistik, lockar man också läsare, prenumeranter - och därmed annonsörerna.

Ungefär så resonerar Aaron Kushner.

Kommer Kushners hårdsatsning att fungera? Oddsen talar förvisso mot honom. Pappertidningsannonseringen sjunker, läsarna blir äldre. Och framför allt - kan han förmå de under 30 år att betala för nätinnehåll när det finns så mycket annat gratis på nätet?

Men experimentet följs med spänt intresse.

Och skulle han misslyckas gör han det genom att investera i Journalistik. Det är han ganska ensam om.

Åke Pettersson
ake.pettersson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista