1 av 2
Naja Rasmussen curator på utställningen. Foto: David Richter.
2 av 2
Naja Rasmussen curator på utställningen. Foto: David Richter.

Ny utställning om Frida Kahlo i Köpenhamn

"Handlar om att skapa en stolt och stark mexikansk kulturell identitet."
3:25 min

Frida Kahlos konst var starkt iscensatt och ofta ganska symbolisk. Det menar i alla fall konstmuseet Arken utanför Köpenhamn med sin nya utställning som öppnar i helgen.

14 målerier, lika många teckningar/litografier och andra samtida konstnärer fyller utställningen.

Eftervärlden har ofta velat tolka in spår av lidande, trauma och skildrande av en offerroll i Frida Kahlos konst. Skadad för livet efter trafikolyckan, hennes barnlöshet och sättet som hon porträtterar sig själv där hon stirrar rakt in i åskådarens ögon passar så klart den tolkningen.

Men Kahlo iscensatte sig själv i konsten och syftet var bland annat att ta upp viktiga ämnen - som till exempel vart Mexico var på väg efter koloniseringen och diktaturen, säger curator Naja Rasmussen.

Hur hon placerade sig och vilken rekvisita hon använde var redskap i arbetet. Folkdräkten, Tehuana-klänningen, hon ständigt bar var delvis ett politisk statement i sympati med den undertryckta befolkning man hade varit.

På fotografier och i några konstverk röker hon - en provokation i samtiden, men också en markör för en frigjord och stark kvinna, enligt utställningen. I andra verk tog hon upp kritik mot kommersialism och fascism.

Men varför hennes konst ändå kom att tolkas utifrån bilden av den lidande kvinnan och offret kan kanske delvis förklaras av att hela 65, av de 150 målerier hon gjorde under sin livstid, var självporträtt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".