Lennart Ekdahl leder Vecko-Magasinet på EFN. Foto: Skärmdump

Kan bankens TV-kanal granska banken?

Bankens TV-kanal
2:47 min

Mediebranschen befinner sig i kris samtidigt som andra aktörer satsar. Handelsbanken är en av dom. Deras webbkanal EFN - EFN står för ekonomi- och finansnyheter ska producera oberende ekonomi-journalistik, frontade av välkända journalistprofiler som Lennart Ekdal och nu också Katrine Kielos, vars fördjupande ekonomiprogram snart kör igång.

- Då ska jag intervjua finansmarknadsminister Peter Norman, och vinkeln på programmet är om Lehman Brothers hade varit Lehman Sisters, hade det gått annorlunda? Så det handlar om den mansdominerade finansbranschen helt enkelt, säger Katrine Kielos.

Hur ser du på kanalen EFN?
- Kanalen EFN är ju lite speciell förstås. I och med att det är ett dotterbolag till Handelsbanken. Men det är en fristående kanal och det låter ju lite för bra för att vara sant när man får höra att dom har inga krav på intäkter, inga krav på tittare utan uppdraget är att göra Sveriges bästa ekonomijournalistik, säger Katrine Kielos. 

Utan någon synlig reklam och med en fristående redaktion sänder EFN TV på webben varje dag. Men vad tjänar Handelsbanken på en TV-kanal som står fri från banken? 

- Många medier kämpar i motvind och på en hel del ställen har ekonomibevakningen monterats ner. Handelsbankens kunder vill ju inte ha nån reklam men däremot vill dom ha information. Och dom söker också information aktivt. Det tycker vi är en bra service till våra kunder helt enkelt, säger Johan Lagerström som är informationsdirektör på Handelsbanken.

Är EFN-TV helt enkelt en välproducerad kundtidning på webben?
- Nej det är det inte eftersom EFN leds av en helt oberoende ansvarig utgivare som också är redaktionschef. Och redaktionen står också helt fri mot banken.

Men fram tills i somras hette kanalen Handelsbanken TV och på den sidan beskrev kanalen sitt eget syfte som att dels producera fristående redaktionellt material, dels kommersiella inslag som syftar att förklara produkter eller tjänster som tillhandahålls av banken. Enligt Johan Lagerström fanns åtskillnaden mellan delarna även då. Namnbytet var ett sätt att göra det ännu tydligare för tittarna.

Men trots namnbytet, och trots den nya ägandeformen är Gunnar Nygren, som är professor i journalistik vid Södertörns Högskola är kritisk:

- Det där innehållet ser ut som journalistik men det är också en del av bankens marknadsföring. Det är viktigt att vi behöver en kvalificerad ekonomijournalistik. Men jag tror inte att den ska produceras av bankerna. Den ska produceras av andra företag som är oberoende av bankerna.

Skulle "Vecko-Magasinet" med dig som programledare kunna granska Handelsbanken?
- Ja, det hoppas jag, säger Katrine Kielos.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".