1 av 3
Halil Altinderes musikvideo ”Wonderland” (2013). Foto: Mårten Arndzen
2 av 3
Ezgi Bakcay. Foto: Mårten Arndtzén
3 av 3
Fulya Erdemci. Foto: Mårten Arndtzén

Konstnärer protesterar mot biennalen i Istanbul

"En våldsam kommersialisering av medborgarnas livsrum"
2:32 min

På lördag öppnar konstbiennalen i Istanbul, samtidigt som nya protester blossat upp i Turkiet. Sommarens demonstrationer handlade bland annat om gentrifieringen av Istanbul, som tvingar ut låginkomsttagare från stadskärnan, till förmån för shoppinggallerior och lyxhotell. Just det offentliga rummet står i fokus för årets Istanbulbiennal, som själv fått kritik för att gå makthavarnas ärenden. Kulturnytt har träffat biennalens curator, Fulya Erdemci

- En våldsam kommersialisering av medborgarnas livsrum, så kallar Fulya Erdemci stadsutvecklingen i Istanbul. En utveckling som snabbt förvandlar den här staden till en behaglig plats för de rika, medan mindre priviligierade grupper drivs ut i avlägsna förorter.

"Det offentliga rummet som politiskt forum" är biennalens högaktuella tema. Egentligen var tanken att utställningen också skulle äga rum ute på stan i allt från övergivna hus till shoppinggallerior. Men sommarens polisbrutalitet fick Fulya Erdemci att ändra kurs.

Nu visas konsten i konventionella lokaler istället, men det finns en rad verk som kritiserar utvecklingen - som den turkiske konstnären Halil Altinderes musikvideo med en rapgrupp från Sulukule, en stadsdel där många av de romer som levt där i hundratals drevs bort för ett par år sen. Men biennalen har själv fått kritik på grund av sina sponsorer och inte minst huvudsponsorn Koc, ett av Turkiets största holdingbolag, och inblandat i en del stadsutveckling av det kontroversiella slaget.

Om konsten inte förändrar nåt så är det inte konst, säger Ezgi Bakcay - aktivist och en av de lokala konstnärer som gjort flera kritiska aktioner riktade mot biennalen, som för henne representerar status quo, en konstvärld där staten och kapitalet bestämmer gränserna för vad som är möjligt och tillåtet. Men efter Geziprotesterna är allt förändrat och allt möjligt, säger hon. Utom biennalen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".