Trollflöjten av Mozart på Folkoperan. Frida Engström (1a gosse), Miriam Treichl (2a gosse), Matilda Paulsson (3e gosse). © Markus Gårder

Trollflöjten av Mozart på Folkoperan

Trollflöjten av Mozart på Folkoperan
3:02 min

En otämjd djur- och djungelversion av Mozarts Trollflöjten. Det är Folkoperan som lockar med det - en premiär med många debutanter men samtliga med stor rutin från andra håll. Den regisseras av Richard Turpin, dirigeras av den nya chefsdirgenten Marit Strindlund och spelas av den förstärkta barockorkestern Rebaroque.

Den orkesterklang som först slår emot en är överväldigande.

Marit Strindlund och den tidstroget spelande orkestern Rebaroque bjuder verkligen in oss i ett mysterium jag vill utforska - vad är det för detaljer som jag så sällan hört förut? Vad är det för fantasifulla trådar Mozart spinner den här gången?

Men sen blir det knepigare. Mysteriet på scenen är större och mera svårlöst. Regissören Richard Turpin har skapat en värld där förnuft och blind utvecklingstro störtat oss i fördärvet. Alla är djur nu - verkliga eller skapade i fantasin. Den enda som är människa är Monostatos - som i Mozarts orginal är en svart vilde.

Scenografen Sören Brunes har skapat en frodig djungelvärld á la Henri Rousseau. Ulrika van Gelders kostymer är underbara - från glittrande fiskar via vilda lejon till de tre damernas insekt i tre delar. Librettot är nyöversatt och bearbetat, utökat och nerskuret och allt det här görs för att vi ska kunna se berättelsen om vår väg till framtida kunskap i dagens ljus. Och det ska vara komiskt.

Men komik är svårt. Jag har sällan varit med om så skilda reaktioner i en publik. Här och var skrattas och fnittras det hela tiden - på andra "här-och-var-ställen" är det tyst och långt till ens ett leende. Själv tillhör jag den senare delen... Jag hittar aldrig fram till humorn....Vissa kan säga en replik som blir rolig, andra har inte den timingen. Och blir det segt i Trollflöjtens dialog drabbar det hela operan.

Så jag letar i musiken igen. Till exempel hos Frida Engström, Miriam Treichl och Matilda Paulsson. Mycket under kvällen lever på de tre damernas eller gossarnas engagemang, deras spel och sång, deras kostym. I övrigt är det ojämt och det är inte främst en fråga om bra eller dåligt utan att det är olika sätt att sjunga. Här hittar vi Verdisångare, Wagnersångare, talspråkssångare, musikalsångare och då och då en glimrande Mozartsångare. Lätt, smidig men ändå fokuserad.

Så min blick går oftare och oftare upp till balkongen ovanför Folkoperans scen där orkestern Rebaroque sitter - vilka fraser, vilka nya klanger!

Om man är intresserad av att veta mer om arbetet med uppsättningen kan man fram till och med 6 oktober lyssna på P2s operaprogram Bänkad med Ella, där Ella Petersson intervjuar chefsdirigenten Marit Strindlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".