Patrick Modiano: "Nätternas gräs"

2:31 min

Ända sedan debuten 1968 har Patrick Modiano tillhört de ledande franska författarna. Hans miljö är alltid Paris, hans huvudperson alltid på jakt efter någon i det förflutna. Sedan ett par år översätts på nytt hans böcker till svenska.

Man behöver inte ens läsa Patrick Modianos nya roman för att förstå att den är ovanlig. När jag lägger den brevvågen väger den 1,85 hekto. För Leif GW Perssons nya fick jag ta hushållsvågen. Så det går väl en fyra-fem Modiano på en nyskriven svensk deckare, men fler mysterier.

Modianos tema, ja besatthet, gäller hur det förflutna formar nuet. I ett trettiotal romaner , filmmanus och sångtexter har Patrick Modiano likt en upptäcktsresande mutat in sin egen värld som numera delas av många. I hemlandet kan hans förstaupplagor ligga på 80.000 exemplar och han har fått de finaste litteraturpriserna.

För att han skriver om vad? Tja, om obetydliga människor i Paris slitna kvarter. Trötta, lite kantstötta, upptagna av något som hände en gång, som avgjorde deras liv men som de inte riktigt förstår. Hans romaner är gator, gåtor och gator igen - vem gick här, vart försvinner nuet?

Enkelt men ambitiöst. Modiano försöker ringa in tillvarons kärna, alltså de enskilda Ögonblicken.

I "Nätternas gräs" rör sig Berättaren motströms, från nuet till det förflutna. Modiano själv lär promenera flera timmar var dag och kan sina husnummer, reklamskyltar, försvunna byggnader, kaféer - tidens avtryck som flyter i hans berättarådra. I "Nätternas gräs" finns dessutom diskreta men tydliga självbiografiska referenser. Modiano var student i början av 60-talet och romanens berättare försöker spåra upp en kvinna han var förtjust i som hade mystiska vänner, de var inblandade i Algeriets maktstrider, övervakade av polisen.

Språket är diskret men mästerligt, kanske det mest effektiva i samtidsprosan. Modiano får oss dit han vill. Så - utan att förstå hur det gått till - är vi plötsligt inne i hans värld och för att när romanen är slut lika förvånade se den försvinna. Ingen hittar det han söker, ingen hittar sig själv eller den andre som när vår längtan.

Förstås. Ty alla goda mysterier är olösta.

Jag längtar redan efter hans nästa roman.

Mikael Timm

Kulturnytt
mikael.timm@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista