"Mefisto Remixed". Foto: Teater Giljotin

"Mefisto Remixed" på Teater Giljotin

1:58 min

Klaus Manns roman ”Mefisto” om skådespelaren Hendrik Höfgen, anpasslingen som gör karriär i Tredje Riket var i sin tur inspirerad av Goethes ”Faust” om studenten som säljer sin själ till djävulen, Mefisto, för att få framgång. Både Goethe och Faust har inspirerat Kia Berglund, som står för både manus och regi till ”Mefisto remixed” som hade premiär i lördags på Teater Giljotin i Stockholm.

En sminkloge i ena ändan och en estrad i andra, publiken på ömse sidor om en röd matta som ett går som galoppspår i Youlian Tabakovs scenografi och där kommer Tobias Hjelm i frack, den perfekta skådespelaren som lika perfekt kan spela alla roller i Richard III om han bara måste. Och det måste han.

För Kia Berglund har lagt stoffet här och nu, på Teater Giljotin, en av Stockholms fria grupper som lever på randen och kanske vore det bäst att teaterlokalen förvandlas till ytterligare en delikatessaffär. Dagens Hendrik är en fattig, ensam skådespelare som aldrig haft fast jobb och som vill filma mer – ”vem bryr som teater?”. Och Hjelm jobbar som tusan, han vill kränga sin vara, sitt skådespelande och fångar begåvat utsattheten och desperationen.

Så vänder han sig om och vips är han Mefisto, i och för sig väldigt lik Teresias, den blinde siaren med sina solglasögon och sin käpp. Och heder, moral, samvete kan ibland köpas för pengar och framgång - om få andra val står till buds.

Och kopplingen till dagens politiska värld känns inte så långsökt som man kan tro, hoten att anpassa sig som Hendrik Höfgen en gång gjorde, känns påtagligt och kusligt närmare.

”Mefisto remixed” blir till en väldigt otäck liten föreställning, en effektiv och vass påminnelse om hur teatern alltid lever i ett sammanhang och när slutet som inte ska avslöjas här, liksom fått oss alla att känna förnederingens fasa, så lämnas vi i ett slags mörker. Ett frånvarons mörker – ja, vem bryr sig väl om teater, om kultur, fristående från makten? Ingen, förrän det blir så där mörkt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista