53 barn är med i kören i "Snödrottningen" Norrlandsoperan".Foto: Malin Arnesson

Nordenpremiär för "Snödrottningen" i Umeå

"Det går som elektricitet över scenen"
2:30 min

I morgon har operan "Snödrottningen" premiär på Norrlandsoperan i Umeå. Den bygger på H.C. Andersens saga från 1845 med samma namn och musiken är komponerad av den italienske tonsättaren Pierangelo Valtinoni. Urpremiären ägde rum år 2010 på Komische Oper i Berlin och nu får verket alltså Nordenpremiär. "Snödrottningen" är ett operaäventyr för hela familjen med närmare 200 nya kostymer av scenografen Bente Rolandsdotter.

- Det är ganska svårt att beskriva den här musiken därför att den innehåller  så många ingredienser, säger dirigenten Andreas Hansson. Jag skulle vilja säga att Pierangelo Valtinoni utan tvekan har sina rötter i den italienska operatraditionen. Det finns ett sätt att skriva  melodier med hög bärighet, och med det menar jag melodier som har kraft att sjungas många gånger, slitstarka melodier helt enkelt, som Verdi eller Rossini för den delen. Det finns  också ett sätt att använda melodiken i förhållande till texten. Man kanske inte kan kalla det italienskt, men det är ett skickligt sätt att skriva opera på, säger han.

Dirigenten Andreas Hansson är omgiven av sex solister, en hel symfoniorkester och en kör bestående av 53 barn. Historien  handlar om den viljestarka flickan Gerda som ger sig av för att rädda sin vän Kaj ur snödrottningens grepp.

- Det är en folksaga som innehåller väldigt mycket beståndsdelar och här har vi valt att berätta den med hjälp av teatermagi, inte med moderna bildskärmar och video utan med ett växande slott, ett sprickande slott - ett rum som hela tiden förändras, säger regissören Staffan Aspegren.

Gerda sjungs av sopranen Alexandra Büchel.

- Vilken reaktion man får. Det går som elektricitet över scenen med deras blickar och så där. Det är verkligen jätteroligt! Alla barn är förstås inte med på scenen hela tiden utan det finns även backup bakom scenen som sjunger, så det blir maffigt när de alla 53 ger järnet. Då blir det ljud, säger Alexandra Büchel som är på scen under hela föreställningen.

- Det är viktigt att komma ihåg att många i den här kören inte läser noter, utan faktiskt  lärt sig en hel opera utantill och det är storslaget när man är tio, elva, tolv, tretton år, fjorton år, säger dirigenten Andreas Hansson.

- Att lära sig ett helt stycke som tar nästan två timmar utantill. Jag har nog aldrig upplevt något liknande på det sättet. Och en sån här ung kör med såna här kvalitéer är något unikt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".