Ur "Rädsla" på Gogol Center. Foto: Gogol Center

"Rädsla" på Gogol Center i Moskva

2:54 min

Den senaste tidens rapporter från Ryssland har handlat mycket om den allt öppnare främlingsfientligheten och det ökade våldet mot de många migrantarbetarna. På den nystartade Moskvateatern Gogol Center har en av höstens premiärer, "Rädsla", blivit en kommentar till den här samhällsutvecklingen. Pjäsen bygger på Rainer Werner Fassbinders film "Rädsla urholkar själen" från 1974. Men istället för en ung nordafrikansk manlig gästarbetare som har ett förhållande med en äldre tysk kvinna i 70-talets Västtyskland utspelar sig "Rädsla" i dagens Moskva. Kulturnytts Fredrik Wadström har varit på Gogol Center.

Städerskan i övre medelåldern och hennes grannar och arbetskamrater är ena grundpelaren i den här berättelsen. Den andra är kretsen av unga migrantarbetare som drar sig fram på lågavlönade jobb och skickar pengar till släkten i det avlägsna hemlandet.

"Rädsla urholkar själen" är en av mina favoriter ur Fassbinders fantastiska filmkatalog. Trots att den är teatral och stiliserad skapar den en känsla av tidsandan i Västtyskland för 40 år sedan. Och precis just det lyckas också den lettiske regissören Vladislav Nastavsjev med på Gogol Center när han låter den infödda Moskvabon Lida träffa den mer än hälften så gamle tadzjikiske migrantarbetaren Abu.

Det udda kärleksparet rör upp känslorna både i Lidas omgivning och Abus krets av centralasiatiska unga män och kvinnor. Scenen är helt tom så när som på vita plastbord och plaststolar liknande de som finns på enkla snabbmatscaféer över hela Moskva. Med plastmöblerna bygger skådespelarna upp både konkreta miljöer och abstrakta formationer under föreställningens gång.

Sedan Gogol Center invigdes i början av det här året har det lyckats bli den just nu kanske viktigaste teaterscenen i Moskva - och det i en stad där konkurrensen bland teatrar sedan länge är knivskarp.

Redan när "Rädsla" hade premiär för några månader sedan kändes den angelägen. Sedan dess har hatet och våldet mot migrantarbetarna i Ryssland bubblat över på ett sätt som överraskat de flesta. Bara ett par dagar innan jag ser uppsättningen om Lida och Abu har högerextremister gått bärsärkagång på en marknad i en Moskvaförort påhejade av de boende i området.

Stämningen i teatersalongen lägger sig som ett tryck över bröstet och det är flera sällskap som reser sig och går mitt i föreställningen. Den här berättelsen erbjuder visserligen försoning men inte bara. Fassbinders storhet låg ju i att han var så mångbottnad och ensemblen på Gogol Center går hela vägen till den punkt där Lidas och Abus romans krackelerar också av ett inre tryck.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista