Unsuk Chin på Stockholms Konserthus

2:06 min

Sedan mitten av 80-talet har Stockholm Konserthus arrangerat tonsättarfestivaler. Man inledde med Ingvar Lidholm och sedan har man bland andra hört musik av Pärt, Adams, Saariaho, Penderecki och Reich. I år har man valt sydkoreanska Unsuk Chin som föddes 1961 i Seoul men bosatt sedan decennier i Berlin.

I går var det invigningskonsert.

Jag fick höra klang mer än melodi, punktvisa attacker mer än långa linjer - åtminstone före paus. Det är ju det lyckosamma med en festival - här hör vi en tonsättarens bredd. Så först är det klanger som är skrämmande i sin skärpa, i sin uppbyggnad. Ibland kommer efterklangen före själva slaget.

Unsuk Chin är sedan länge en tonsättare som spelas på de moderna musikfestivalerna i Sverige liksom i hela världen. I radions P2 har man många gånger hört hennes musik. Men hon har inte haft det publika genombrottet som andra moderna och "orkesterpalettbriljanta" tonsättare. Kanske är det för att hon ofta låter musiken vara cirkulär i stället för linjär. Berättandet är på stället. Det är inte så mycket händelseutveckling utan mera ett mångfacetterat beskrivande av en känslostorm.

Men den större publiken tror jag kommer när den hör operamusiken. 2007 skrev hon en opera på Alice i Underlandet och ur den har hon skapat en 11-delars svit. Här förenas klangrikedomen med Lewis Carrolls finurligt berättande text.

Hela kvällen hör vi hennes spännande sätt att använda orkestern för att skapa musik som kommer långt ifrån eller nära. Bara det ger en dramatik där instrumenten och musikerna blir roller. Ibland som vore de ett modernt danskompani, ibland som de agerade i en Hitchcockfilm, ibland som i Alice i Underlandet....

Festivalen spelas in av grannkanalen P2 och invigningen sändes i går och övriga konserter på olika kvällar senare.