The Guardian blockerad i Kina

Den brittiska tidningen The Guardians sajt går sedan igår inte att nå från kinesiska webbläsare.

Enligt The Guardian blockerades sajten helt, och tidningen hänvisar till sajten greatfire.org som håller koll på censuringrepp.

Orsaken till att sajten blockerats är inte känd. 2012 blockerades amerikanska Bloomberg och New York Times och det skedde efter avslöjanden om rikedomen hos kinesiska ledare.

Men The Guardian ser inga uppenbara kopplingar mellan några aktuella publiceringar och blockeringar av sajten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".