Nyckelharpisten Ivan Monthan. Foto: Thron Ullberg.

Nyckelharpan i ny musikalisk dräkt

"Det handlar om att skapa en känslomässig rörelse"
3:07 min

I Stockholm i helgen uruppförs musik för nyckelharpa som för ovanlighetens skull inte är skriven i någon folkmusikalisk tradition. Det är nyckelharpisten Ivan Monthan som så att säga utforskar vatten där nyckelharpan aldrig tidigare har varit.

– Ända sedan jag började spela - jag började när jag var sju - har jag längtat efter en annan musik än den traditionella. Jag har ju dragits till hur det låter, säger Ivan Monthan.

Introt till ett av styckena påminner om den brittiska 80-talsduon Eurythmics låt Sweet dreams, men det är inte den låten omarrangerad, försäkrar han:

– Det kanske låter som den, liknar den, men det är inte den.

Jaså, vad är det då då?

– Det är en egen komposition. "2014" heter den.

I den här låten spelar Ivan Monthan slagverk på knavrarna. Det är de tangenter som nyckelharpister normalt förkortar strängarna med, för att få fram olika tonhöjder. Sedan består Monthans nybildade kvintett NH5 av flera kända nyckelharpister, närmare bestämt av David Eriksson, Emilia Amper, Erik Rydvall och Josefina Paulson.

Det är inte ovanligt att det skrivs ny musik för nyckelharpa, men då blir det ofta i traditionella dansformer, och när det gäller det här stycket till exempel ville Monthan göra ett som kändes svängigt på ett nytt sätt, säger han.

– Det är inte en polska, det är inte en schottis, det rör sig inte i det folkmusikaliska utan jag ser ju framför mig ... då är jag mer inne i pop-rock-världen.

Musik för nyckelharpa förs traditionellt vidare på gehör från spelman till spelman, men Monthans musik är noterad från början till slut och kräver nästan nya speltekniker, som att spela perkussivt på knavrarna, säger han.

– Vi använder också en teknik som jag kallar "tapping", säger han och fortsätter:

– Det folkmusikaliska sättet att spela handlar ju om att skapa rörelse. Det är ju först och främst dansmusik som man spelar. Det här handlar ju snarare om att skapa en känslomässig rörelse än en kroppslig.

I stycket "Time" till exempel är ackorden uppbrutna och stråken långa för att skapa en känsla av stillhet, berättar Ivan Monthan.

Monthan vill lyfta fram nyckelharpan som instrument.

– Nyckelharpan är ju väldigt förknippad med sin folkmusikaliska tradition. Det är inget fel i det, och det är något väldigt unikt och fint också, men: jag tycker också att man ska kunna se det också som att det är ett instrument precis som vilket annat som helst, med samma möjligheter, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".