Ricardo Piglia. Foto: Tranan

Ricardo Piglia: "Konstgjord andning"

Ulla Strängberg recenserar "Konstgjord andning" av Ricardo Piglia
2:49 min

Den argentinske författaren Ricardo Piglia är en förgrundsfigur i den samtida latinamerkanska litteraturen. Först nu blir hans romaner tillgängliga för svenska läsare, och först ut är debutromanen från 1980: "Konstgjord andning", som har blivit en förebild för en yngre latinamerikansk författargeneration.

Att en dag bara ge sig av och börja ett nytt liv, är inte det den moderna drömmen? heter det i argentingaren Ricardo Piglias klassiker från 1980 som nu är översatt till svenska av Yvonne Blank.

Det här är en mycket speciell roman, skriven i den latinamerikanska tradition som rymmer namn som Borges och Cortazar, för att inte tala om Roberto Bolano.

Just den här, som vilar på ett citat av T S Eliot:" Vi gjorde erfarenheten, men förstod inte vad den betydde,"tillkom fyra år efter militärkuppen 1976 och romanen kan läsas som ett upprop mot diktatur och repression. Men även om Piglia skriver ur diktaturens och exilens erfarenheter, växer romanen till en metafiktiv berättelse som både är ett utforskande av litteraturen, en exposé över den argentinska historien och en filosofisk reflektion över sambandet mellan fantasi och historisk erfarenhet, mellan litteraturen och framtiden.

Att en dag ge sig av och börja ett nytt liv ja. Enrique Ossorio , son till en överste i den argentinska befrielsearmén flyr general Rosas styre på 1830-talet efter att ha försökt iscensätta en komplott mot honom. Han flyr landet , först till Chile sedan till Kalifornien under guldfebern, skriver en utopisk roman och blir utvisad till Chile där han slutligen tar livet av sig, två veckor innan general Rosa störtas i hemlandet.

En samtida historiker försöker skriva hans biografi baserad på alla dokument som släkten sparat i nästan hundra år inklusive hans dagbok. Till sin hjälp tar han författarens alter ego, den unge författaren Renzi, tillika bokens berättare.

Att förstå historien ter sig problematiskt. Det är, heter det i romanen, som att röra sig i blindo, försöka fånga något som skulle hända på annat håll, i framtiden, och som var så gåtfullt att man aldrig kunde vara säker på att ha förstått.

Precis så är det med den här boken. Det är en vindlande, motsägelsefull läsupplevelse som sätter läsaren på hårda prov, buren av passionen, enda vägen till sanningen, som det heter.

Bokens andra del är både mer begriplig och tankeväckande. Här möter t ex den misslyckade konststudenten Adolf Hitler den unge Franz Kafka på café Arco i Prag. Och medan Hitler filar på Min kamp formulerar Kafka just det som boken egentligen handlar om: Hur vi ska kunna förstå historien. Hur vi ska kunna tala om det outsägliga.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".