Rikard Svensson, Elin Klinga, Filip Alexanderson och Per Svensson i "Mästaren och Margarita". Foto: Sören Vilks

"Mästaren och Margarita" på Dramaten

2:10 min

Michail Bulgakovs roman Mästaren och Margarita är något av en teaterfavorit, den senaste dramatiseringen står författaren Niklas Rådström för. Schweizaren Stefan Metz har regisserat och igår var det premiär på Dramaten i Stockholm. Jenny Aschenbrenner var där. 

Djävulen katten diktaren och kvinnan. Kärleken ondskan konsten och moralen. Och så lite svart magi på det - Jesus är med på ett hörn.
Japp.- Dramatens Mästaren och Margarita har ALLT som man kan önska sig av en helaftonsföreställning på Stora Scen.

Det är ingen gåta varför Bulgakovs stora roman är en sån älskling att göra teater av, trots ett hopplöst myllrande persongalleri, trots en handling som kastar sig mellan allegori och Sovjetrealism -

Scenrummet är sjavigt, dekadent och vackert- en skenvärld, som en svajande kuliss av 30-talets Moskva. Hit anländer professor Woland, en till magiker nödtorftigt maskerad Satan som i Hans Klingas gestalt med förströdd nonchalans ödelägger liv och ställer till med kaos. Men att den största ödeläggaren av konsten och livet är Sovjetstaten själv, det förkroppsligas i Mästarens öde, en ung begåvad författare som vågade sig på att skriva om Pontius Pilatus i en tid då intresse för religion var liktydigt med landsförräderi - här är Elin Klinga en sprött skälvande Mästare och hon gör det så fint.

Ja, och så är det den talande katten, den ångerfulle medlöparpoeten, Mästarens älskade Margarita - och Pilatus och... Ingen idé att fördjupa sig i den snåriga intrigen.

Här är det en ljuvlig Per Sandberg som den diaboliska men ändå hemskt söta katten som är viktigare. Johan Holmbergs sardoniska ögonbryn som den onde anden Korovjev.

Alla Sovjetsstatstyperna med alla ticksen, alla utmejslade upptåg som Stefan Metz strösslat sin uppsättning med. Det är - Teater med det största t:et.

Men allt detta goda hantverk och charmerande infallsrikedom landar i en oengagerad utandning när tre timmar flimrat förbi. En serie tilltalande bilder som inte förmår gripa tag och stanna kvar

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista