Åsa Foster. Foto: Caroline Andersson

Åsa Foster: "Man måste inte alltid tala om det"

Jenny Teleman recenserar "Man måste inte alltid tala om det"
1:54 min

"Man måste inte alltid tala om det" heter en samling noveller som alla utspelar sig i det nya Sydafrika bland villor i kåkstäder och Zulubyar där mörker går hand i hand med nyorientering. Åsa Foster är det som debuterar i den litterära kortform Jenny Teleman har läst dem.

Novell. Enligt vår nya facit i livet Wikipedia är detta: text med prosastruktur som i regel inte övergår hundra sidor och sällan understiger tre. Novellen bör vara av berättande karaktär, enhetlig i kompostionen och så bör en rörelseriktning av episk grundstruktur äga rum. Det vill säga, något bör hända. Många noveller har också en lätt överraskande slutpoäng.

Som sagt novellen är inte en roman som blev för kort eller prosalyrik eller något annat, och det är nog inga nyheter för Åsa Foster. Hennes berättelser har tänkt på det mesta, en avgränsad motiverad miljö som ett lunchak, en ormjakt genom en by eller en hyrd semesterbungalow vid havet.

Där finns en inre och yttre situation som går att dra ut och dra ihop, äldre man begär flicka, gift par försöker hantera svartsjuka efter en otrohet, barn vill imponera på vuxenvärlden men ställs inför dess unkenhet.

Ett kort bilsamtal till exempel om prestationer kontra uppoffringar mellan en son och hans far, det har all tänkbar underförstådd episk grundstruktur i sig.

Men det var en sak till eller hur? Personlighet kanske det ska kallas. Ett ärende till läsaren, jag skriver, för det betyder något som jag tycker är viktigt. Och för att visa att det är jag författaren som skriver har jag valt egna ord, knåpat ihop mitt eget språk så ni ser att dessa noveller kommer från mig.

Debutanten Foster hann inte dit, eller tänkte inte på det som något lika viktigt som att leverera klanderfritt tekniskt byggda men alltså märkligt opersonliga noveller.

Men jag läser gärna hennes nästa bok. För vad spelar det för roll vad som utvecklas först hos en ny författare, säker konstruktionsförmåga eller orginalitet. Båda ska ju finnas där till slut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".