Foto: Johanna Jennische/SR

Graffitikonstnären Carolina Falkholt målar på Kairos väggar

Carolina Falkholt: Europas graffitiscen saknar feminism
1:56 min

I veckan satte graffitikonstnären Carolina Falkholt det kvinnliga könsorganet på agendan. Nyköpings kommun ångrade sig när de insåg att de hade beställt en målning av en snippa på en skola. Det är inte avgjort om verket får vara kvar, men för Carolina Falkholt fortsätter arbetet att föra ut feministisk graffiti. Nu är hon inbjuden till Kairo för att måla graffiti tillsammans med andra kvinnliga konstnärer. Hon menar att den politiska gatukonsten i Egypten på många sätt ligger före Europa.

- Att graffiti får ta den plats den till synes gör i Egypten och pratar om händelser på ett så konkret sätt är väldigt intressant. Det gör det kanske i Europa också fast på en annan, brusigare nivå.

Det är nätverket Women on walls som har bjudit Carolina Falkholt att måla på väggar och murar i närheten av Tahrirtorget under en vecka i februari. Women on walls startade förra året på initiativ av den svenska författaren och journalisten Mia Gröndahl och består idag av över 30 konstnärer. I våras drog de igång en gatukonstkampanj i fyra egyptiska städer för att sprida information om kvinnornas situation. I slutet av januari är det dags för nästa satsning, som Carolina Falkholt är en av huvudpersonerna i.

- Det ska bli jätteintressant att utforska graffitiscenen där och vara med och utveckla den feministiskt. Det är det som Europas graffitiscen saknar, feminism och ett kvinnoperspektiv.

I den omdebatterade målningen Carolina Fakholt gjorde på en högstadieskola i Nyköping skrev hon först ord som hora över hela väggen som hon sedan målade över. Tanken är att försöka hitta något liknande ord som förföljer de egyptiska kvinnorna. Samtidigt är hon mån om att ingen ska råka illa ut för att hon målar könsorgan.

Nyköpings kommun har nu backat och ska ta en vända till innan de beslutar vad som ska hända med verket. För Carolina Falkholt innebär motståndet bara att hon blir än mer politisk.

- Alla konstverk jag gör är en serie av händelser som en kedjereaktion på varandra så det sker hela tiden en utveckling i det här motståndet som jag upplever. Det använder jag för att lyfta konsten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".