"Körsbärsträdgården" på Helsingborgs stadsteater. Foto: David Skoog

Tjechov fast som Brecht

Maria Kulle: "Man får komma nära karaktären"
2:28 min

När Helsingborgs stadsteater sätter upp Anton Tjechovs "Körsbärsträdgården", då spelar man den på Brechtskt manér. På scen ser det mesta ut som vanligt, vi befinner oss i början på 1900-talets Ryssland, men spelstilen är kraftigt riktad mot publiken.

Historien är den klassiska, den om godsägarinnan och familjen som är oförmögen att inse allvaret när pengarna är slut och godset håller på att glida dem ur händerna. Kostymerna är ganska traditionella, scenografin stiliserad. Men spelstilen flirtar med brecht. Inte så att man går ur karaktären, men man river den fjärde väggen och söker hela tiden intensivt kontakt med publiken. Maria Kulle spelar godsägarinnan.

Det kan ju förefalla en aning udda för en Tjechov-pjäs, med tanke på hans gamla regissör Stanislavskijs teaterteorier som ju ibland ställs i kontrast till Brechts.
Men jag är ingen Stanislavskij, säger regissören danska Vibeke Bjelke. Och Tjechov tyckte ju som bekant själv att Stanislavskij hanterade hans pjäser fel.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".