Stig-Anders Svensson och länsstyrelsens Ingela Björklund i "Hästmannen - sista striden". Foto: Triart film

Hästmannen 2 slirar i sakfrågan

Måns Hirschfeldt: En konflikt mellan olika engagemang
2:25 min

Filmen Hästmannen gjorde för några år sedan oväntad succé i Sverige. Den handlar om Stig- Anders som brukar jorden i Råskog på det småländska höglandet och om hans älskade hästar. I nya filmen Hästmannen - sista striden så gör filmarna Peter Gerdehag och Tell Aulin återbesök i Råskog och titeln avslöjar kanske att det är fara å färde.

- Ja, Stig Anders han riskerar att bli av med sina hästar efter att han fått flera anmälningar från djurskyddsinspektören och efter beslut i länsrätten. Han ska inte ha skött djuren  i enligt med laga och förordningar, Men medan han själv lever som om tiden stått still så flockas ju det moderna samhället omkring honom: han är ju kändis efter första filmen, det bildas stödgrupper på Facebook, radio och tv bevakar händelseutveckling och advokater kopplas in och så vidare.

Det låter nästan lite rafflande?

- Det är det inte alls faktiskt, det är en mycket stillsam och vackert fotograferad film som helt klart har sin hjärta i det ålderdonmliga landskap där Stig Anders strävar på. Men filmskaparna bryr sig om att ens försöka förklara eller utreda anklagelserna mot honom för att inte sköta sina hästar. Och de uppbådar inte heller många sakliga påståenden till hans försvar. Antingen tycker väl de att det är så självklart att det här är ett rättsövergrepp att man inte behöver lyssna på myndigheterna alls - eller så är det väl kanske lite si och så med Stig-Anders djurhållning, men det är ju inte den historien man vill berätta.

Vad vill man berätta då?

- Själva smärtpunkten är ju insikten om att den här mannen  inte ens är halv utan sin hästar, hans liv blir aldrig detsamma om de tas ifrån honom och det berättas rätt väl. Men sedan är det ju intressant att vi idag har ett starkt engagemang för djurhållning och ekologi och strängare lagstiftning - och parallellt med det så vurmas det mycket för det naturnära, närodlade och ursprungliga som Stig Anders representerar. Han är ju en lurvig gubbe med skägg över hela magen, och filthatt och nästintill obegriplig dialekt. Och så hamnar det här besläktade engagemangen i konflikt med varandra och även om det är något filmen inte låtsas om så blir det ändå min behållning att sitt och fundera över det där med våra föreställningar om och lockelsen i det naturliga och autentiska.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".