Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"The Emperor" på Kungliga baletten

Publicerat måndag 27 januari 2014 kl 14.17
Cecilia Djurberg recenserar "The Emperor" på Kungliga operan
2:46 min
1 av 2
Gaîté Suédoise från "The Emperor" på kungliga operan. Foto: Markus Gårder
2 av 2
"Exposition and the body" från "The Emperor" på Kungliga operan. Foto: Markus Gårder

Kungliga Baletten öppnar sin vårsäsong kungligt. I fredags var det premiär för ett nytt balettprogram på Kungliga Operan. "The Emperor" som består av två nya verk: "Exposition and the body" i koreografi av Örjan Andersson och "Gaîeté Suédoise" av norske Jo Strømgren.Två stilmässigt helt olika verk med det kungliga temat som i alla fall en gemensam nämnare.

Cecilia Djurberg var på premiären. Hur kungligt blev det, med facit i hand?

Första delen av kvällen är egentligen inte superkunglig. Örjan Anderssons verk är väldigt abstrakt. Men samtidigt är det ändå hans val av balettmusik som fått ge namn åt hela kvällen, det vill säga Beethovens både pampiga och romantiskt sirliga femte pianokonsert, den som kallas för Kejsarkonserten.

Det är många fina komponenter som bygger det här verket, pianosolisten Terés Löf får tillsammans med Hovkapellet Beethoven att lyfta från orkesterdiket och ljusdesignkollektivet Sutodas effektfulla ljusmåleri framhäver kropparna.

Jag njuter av att studera detaljer i rörelserna som de knutna, vinklade och lite förvånade periskopnävarna. Det här är som sagt ett helt abstrakt verk, det finns inga roller, men med lite fantasi kan man tänka sig dansarna som om de vore levande noter; när musiken flyter, så rinner de liksom över scenen. När tonerna hoppar så hoppar de, de grupperar sig i musikaliska ensembler.

Och efter paus var det dags för Jo Strømgrens debut på Kungliga Operan med Gaîeté Suédoise.

Ja, och här blir det en helt annat tonart, mycket mer teatralt. Strömgren har skapat ett slags balettpantomim där societeten festar loss till Offenbachs uppsluppna Gaîeté Parisienne, så den försvenskade titeln är en ordlek.

Jo Strømgren är ju känd för sina humorgrepp och den här gången gör han en satir över härskarklassens festande och fjäskande för kungligheter, de röjer runt i frack och aftonklänningar bland förgyllda möbler och stora, svenska kungliga porträtt, som det till och med hånglas med. Och tjänstefolket utsätts ogenerat för sextrakasserier.

Det är inte någon storslagen balettupplevelse, mera fnissroligt och uppiggande med lite klasskritik på en kunglig scen

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".