Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix

Journalistik är framtidens digitala kassako

"Journalistiska färdigheter kommer att bli den största kassakon"
2:39 min

Journalistiken har en väldigt ljus framtid, tvärt emot alla de tecken vi ser idag. Det anser Jonas Löwgren, professor i interaktionsdesign vid Malmö högskola.

Tillsammans med medieprofessor Bo Reimer har han nu skrivit en bok, som kommer ut på ansedda amerikanska förslaget MIT Press, om något de kallar Collaborative Media, kollaborativa medier.

--Mediestrukturen förändras. Från att ha varit massmedier till den här typen av plattformar. Och det händer oavsett om vi vill eller inte, säger Jonas Löwgren.

Och i boken försöker han och Bo Reimer att förklara vad dessa kollaborativa medier kan som inte massmedier kan.

--Att skapa förutsättningar för att agera. Att skapa förutsättningar för att bli hörd, ta initiativ, starta folkrörelser.

--Hela vägen ner till det här vardagliga att på Facebook berätta vad man åt för frukost och få tre personer som "likar" det, och sen känner man sig lite bekräftad, säger Jonas Löwgren. 

Det är naturligtvis en fjäder i hatten för de båda Malmöprofessorerna att få ut sin bok på MIT Press-  ledande förlag i världen när det gäller medier och framtid.

--Spotify och Skype kommer från Sverige. Det är en förklaring. Men vi tar enbart upp mer sydliga exempel i boken, säger Bo Reimer.

--Alla exemplena är Malmöbaserade. Vi har valt dom, allt från små laboratorieexpermiant till stora saker som Bambuser, som är en telefonservice som hade väldigt stor betydelse under the Arab Spring, den arabiska våren, säger Bo Reimer.

--Eller plattformen Audrino som Google använder när de vill koppla sina datorer till resten av världen.  

Och framtiden för journalistiken är inte alls så mörk som man skulle kunna tro. Tvärtom, anser Jonas Löwgren:

--Journalistiska färdigheter kommer att bli den största kassakon i de digitala medierna. Men då kanske inte att man skriver lika mycket som man är van vid. 

--Utan snarare så att man väljer ut, sammanställer, paketerar, perspektiverar.

--Den typen av färdigheter kommer att börja bli något man kan ta betalt för.

Så journalistiken har en framtid?

--Ja, Gud ja - ljusare än någonsin, skulle jag vilja säga.

Men samtidigt ser vi hur företag efter företag, framför allt dagstidningar, papperstidningar skär ner?

--Javisst, jag vet. Men det är så komplext. Det är en massa faktorer där de som är inblandade och har att göra med distributionskostnader och att fortfarande ligga kvar på papper som faktiskt är svårt att motivera i vissa avseenden, säger Löwgren.    

--Men jag talar om färdigheterna, kompetenserna som finns på en tidningsredaktion till exempel, som jag tror kommer att bli riktigt kommersialiserbara inom bara några få år. 

Och Jonas Löwgren förtydligar sig:

--Det kommer att bli en efterfråga på tjänster som handlar om det här redaktionella arbetet.

-I takt med att folk inser att de lägger ofantligt många timmar på ganska mediokra egna sökningar, bläddringar och urval, så kommer de mer och mer att känna att det skulle kunna vara värt att betala för att få det här bättre, med högre kvalitet.

--Så kan jag ägna min fritid åt annat som jag är bättre på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".