Hotel Central. Foto: Christer Strömholm/Moderna Museet Malmö.

Moderna museet i Malmö: Ett sätt att leva

Eskil Larsson recenserar Ett sätt att leva
2:09 min

Fotografi har under de senaste åren fått allt mer utrymme i konstvärlden. Och i vår rannsakas den svenska fotohistorien i flera omfattande utställningar runt om i landet. Artipelag utanför Stockholm, Hasselblads och Konstmuseet i Göteborg och Dunkers i Helsingborg har alla under våren stora utställningar som på olika sätt blickar bakåt och försöker få grepp om vad svensk fotografi egentligen handlar om. Moderna museet i Malmö har valt att låta fotografen Christer Strömholm bli utgångspunkten för berättelsen om den svenska fotografin. Eskil Larsson gick dit för att se hur en tradition växte fram och fortfarande utvecklas.

Titeln - "Ett sätt att leva" - är hämtat från ett citat av svensk fotografis portalfigur Christer Strömholm, där han konstaterar att alla hans bilder, på olika sätt, är självporträtt, en del av hans liv.

Och det är det sättet att se på fotograferandet - utsuddandet av gränsen mellan livet och konsten - som binder ihop de 29 fotografer som nu visas på Moderna i Malmö. Det på sin tid nya förhållningssätt som började med Christer Strömholm har kommit att genomsyra svensk fotografi.

Från Strömholms stilbildande dagar i Paris på femtiotalet, vidare till Anders Petersens simmiga nätter på Café Liehmitz i Hamburg decenniet senare, till Ann-Christin Eeks antropologiska resor på Balkan och Yngve Baums 70-talspolitiskt anstrukna arbetarskildringar från varvet i Göteborg. Och så vidare.

Det är en diger genomgång.  Men genom att sticka in tre samtida fotografer som fått breda ut sig lite extra, syresätts vandringen genom arkiven på ett effektivt och kanske nödvändigt sätt. Plötsligt är konsthistorien ikapp oss, och utvecklingen sker här och nu.

Och om de första generationerna ofta höll sig i en ganska traditionell dokumentär ram - reste iväg, riktade sina kameror mot samhällets skuggigare sidor, intresserade sig för det avvikande - har den samtida generationen sedan länge vänt hem med kameran för att undersöka det välbekanta och på så sätt tränga in ytterligare ett lager i det personliga.

Som Martin Bogren som rent konkret återvänt till den lilla skånska orten han flydde så snart han kunde, för att nu återfinna sin barndom, eller JH Engström som rotar runt i de allra mest privata fragmenten av sitt liv.

Eller Anna Clarén som i sina ömma, mjölkbleka och pastelliga bilder tecknar konturerna av en livskris. Det är bilder som nitar en i all sin lågmäldhet och lyckas vara både hårda och sårbara, hoppfulla och som en avgrund på en och samma gång. Bilder som är som livet självt.

Utställningen "Ett sätt att leva" visas på moderna museet i Malmö fram till den 18 maj.

Eskil Larsson

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".