Finansdepartementet stoppar sänkt digitalmoms

"Lagstiftningen hinner inte med i teknikutvecklingen"
2:47 min

Frankrikes regering inför nu på eget initiativ samma reducerade moms för digitala medier som redan finns för tryckta. I Sverige ligger fortfarande momsen på digitala tidningar på 25 procent, medan den är sex procent för samma tidning på papper. Och så verkar det förbli i Sverige. Trots dagstidningarnas kärva ekonomi. Och trots att Kulturdepartementet vill ha en ändring.

--Finansdepartementet rules i någon sorts överordnad mening. Jag har ingen annan förklaring än att finansdepartementet bromsar. Det säger medieekonomidocenten Stefan Melesko vid högskolan i Jönköping.

Men då svarar Melesko egentligen också på varför reklamskatten på papperstidningar finns kvar, trots att regering och riksdag redan för tio år sen bestämt att den ska avskaffas.

--Inom många politikområden så har finansdepartementet sista ordet. Och varje krona som de missar att ta in är naturligtvis en stor sorg.

Den gamla reklamskatten finns därför kvar för papperstidningar, däremot har de digitala utgåvorna inte fått just den här skatten. Precis tvärtom är det med momsen. Något som Sydsvenskans chefredaktör och vd Lars Dahmén tycker är helt befängt.

--I och med att journalistiken idag flyttar ut så mycket på nätet och i de digitala kanalerna, så är det klart att det är så mycket enklare för oss att ha samma momssats. Att få den på sex procent även i de digitala kanalerna.

--Idag är det så att för varje krona som vi får in så betalar läsarna 25 öre i moms för det digitala och sex öre för papper, säger Lars Dahmén.

Runt om i världen försöker nu dagstidningarna att göra så kallad kanaloberoende journalistik och att långt om länge ta betalt även för det som läggs ut på nätet.

--Allt det här vi pratar om nu beror på att lagstiftningen inte hinner med teknikutvecklingen, tillägger Dahmén på Sydsvenskan.

Så hur lyckas man då ändra det här i Frankrike? Medieekonomen Stefan Melesko har två förklaringar.

--För det första så har Frankrike ett antal nyhetssajter av tidningsliknande typ som inte är knutna till dagstidningsföretag. Och de har gnällt oerhört mycket. Och motiverat.

--Och det andra beror på grunden för EU-rekommendationen, nämligen att man ska behandla medier likvärdigt.

Precis så resonerar man också på kulturdepartementet i Sverige."Det ska vara samma samma moms på likartade produkter. Gäller ljud- och e-böcker och fysiska böcker. Och även till exempel tidningar på nät och papper", säger man där. Men hänvisar samtidigt till finansdepartementet.

Och där svarar man efter flera dagar att: "det nuvarande momsdirektivet tillåter inte att Sverige tillämpar så kallad lågmoms på digitala böcker och tidningar. För närvarande pågår en översyn inom EU av momssystemet. Där ingår även att se över skattesatserna. Sverige följer detta arbete noggrant."

På ren svenska: Ingen sänkning av digtalmomsen. Reklamskatten blir kvar.

--Jag är övertygad om att vi kommer att få en harmonisering av momssatserna även i Sverige.

--Men det kommer att ta tid. Och det kommer sannolikt att krävas påtryckningar från EU innan det händer något, slutar Stefan Melesko docent i medieekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".