Leonor Fini för första gången i Norden

"Kvinnorna som avbildas har makt"
2:39 min

I kulturhuvudstaden Umeå har Bildmuseet öppnat en utställning om Leonor Fini. Fini var en uppmärksammad konstnär i det europeiska kulturlivet i mitten av 1900-talet.

Att den italiensk-franska konstnären Leonor Fini är en ny bekantskap är lika märkligt som självklart egentligen. Det var männen kring surrealismens galjonsfigur Andre Breton som dominerade konstscenen. Kvinnorna fick vara trevligt sällskap, dekorativa inslag i utkanten.

Leonor Fini, som föddes 1907 och dog 1996, är i sin konst minst lika betydelsefull som männen, men hon gick sin egen väg och vägrade att fösas in i surrealistfållan. Och när man vandrar runt på Bildmuseet inser man snabbt att här ryms inget manligt geni- här härskar nämligen för en gångs skull det kvinnliga universalgeniet.

Konstnär, scenograf för teater, balett och opera, bland annat La Scala i Milano, kostymör inom filmen, romanförfattare och möbeldesigner. Bland hennes vänner fanns Max Ernst, Henri Cartier-Bresson, Picasso, Anna Magnani, Jean Cocteau och många andra.

Bildmuséet är först i Norden med att visas Finis verk. Här ser jag målningar, en stol gjord i form av en korsett, den skulle jag gärna vilja ha hemma-, masker, ett spännande skåp, exempel på illustrationer i böcker och teckningar av situationer med spännande erotisk laddning.

- I hennes målningar kan man se att kvinnorna som avbildas har makt, säger Brita Täljedal, en av utställningens tre curatorer.

- Det är kvinnor med makt, medan männen hon avbildar ofta är androgyna, veka, sovande ömtåliga, tunnhudade och släta. Det här var inte populärt bland flera av hennes kollegor. Media, publiken tyckte nog att hon var en aning provocerande och att det var en aning jobbigt med hennes motiv, både hennes konst och hennes liv. Hon levde med flera män samtidigt under hela sitt liv fram till sin död 89 år gammal, berättar Brita Täljedal, som alltså är ansvarig för utställningen med Leonor Finis konst tillsammans med Cecilia Andersson och Anna Rådström.

Målningarna har en drömsk, illustrativ, symbolisk stil. Gärna med motiv där mannen är den underlägsne, den som ska skyddas och styras. Ofta ser jag en kvinna-mycket lik Leonor Fini själv, som vakar över en sovande, naken ung man.

Leonor Fini var i mångt och mycket sitt eget konstverk. Hon kunde skruda sig i en fantastisk dräkt och gå på fest för att bli fotograferad vid entrén och sedan säga "Nu har jag gjort mitt, nu åker jag hem".

De flesta av verken på utställningen är inlånade från privata ägare och det är först nu som de internationella konstmuséerna fått upp ögonen för Leonor Fini och börjat köpa in hennes konst.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".