Bengt ohlsson Foto: Janerik Henriksson /TT

"Swing" av Bengt Ohlsson

Jenny Teleman recenserar "Swing"
2:19 min

Han visade djup empati med pastor Gregorius i en stor roman, men kan vara nog så syrlig mot mänskligheten i krönikor. Ibland är han politisk ironiker ibland vardagstisdagarnas profet. Nu har författaren och krönikören Bengt Ohlsson skrivit en roman med sex i, närmare bestämt om partnerbyte i klubbmiljö. 

När författaren Bengt Ohlsson blev intervjuad i P1 häromdan sa han att temat för hans roman Swing, ett medelålders gift par som möjligen på grund av ett missförstånd i kommunikationen tillsammans hamnar på en Swingersklubb, det var hans vision av Helvetet.

Ungefär så sa han. Samma känsla fick jag inför tanken på att läsa romanen. Helvetet alltså. För nu tänker han, tänkte jag, på sitt dröjande, sakliga, milda sätt kräma allt ur detta. Jag kommer få operera in en skämskudde inuti huvudet för att klara av att följa Åke, träslöjdsläraren och Hanna, vårdentreprenören till en förortskällare i Stockholm för att bola med andra alltför mänskliga varelser i Ohlssons kalla lysrörsljus. 

Men författarens skräck är nog äkta. Det vill säga på liv och död. Så de inblandade behandlas väl. Försiktigt. Åke är modig i omklädningsrummet under sin stilla, sammanbitna, förberedelse. Ohlssons skrämda blick är inte fäst på svett, drama eller finnar utan snarare på den lilla plastmuggen ljumt kaffe som serveras till en när man står näck och fryser under discokulan med andra främlingar. Och när det väl blir sex av då skiftar romanen lite tankspritt vemodigt över till nåt annat, alltså det är ingen brist på könsdelar, inte så, men upp flyter snarare den lilla sorgen.

Den som de allra flesta gamla monogama par delar. Att i kärlekskontraktet ingår en rejäl klausul. Du får aldrig ligga med någon annan. Någonsin. Inte ens om du hittar nån rätt ful som inte alls hotar tvåsamheten men som råkar passa dig som en sexhand i en sexhandske. Det där går helt enkelt nästan aldrig att lösa. Den lilla perspektivförflyttningen är det finaste med Swing. Och slutet. Ohlsson bara släpper romanen helt plötsligt. Som vore den en jättehet potatis han inte vill hålla i mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".