Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Cabaret" på Malmö stadsteater

David Richter recenserar "Cabaret"
2:33 min
"Cabaret" på Malmö stadsteater. Foto: Markus Gårder

När Kander & Ebbs "Cabaret" sätts upp på Malmö stadsteater, då har hela handlingen flyttats från 1930-talets Tyskland till nutid. Kabarerestuarangen Kit Kat Club har blivit en klubb med techno-inslag och de gamla 30-talsnazisterna har blivit till nynazister. Och musiken följer med i moderniseringen.

De gamla John Kander-dängorna har fått en techno-skrud i väldigt snygga och skickliga arrangemang av Kristofer Nergårdh.I den här versionen har 2000-tals Kit Kat Club blivit form av en frizon för dem som inte riktigt passar in och 30-talsnazisterna har blivit till nynazister. Som föreställning betraktat är det en tudelad upplevelse. 

Är det någon pjäs man verkligen borde fundera två gånger på att lyfta ur sin originalkontext så är det Cabaret. 1930 var ett unikt läge, börskraschen på Wall street hade precis hänt, miljoner människor i Tyskland blev arbetslösa, pengarna föll i värde. Det som fanns idag, var borta imorgon. Desperationen eskalerade, det gällde att leva för stunden. En perfekt grogrund för en stark ledare och för nazismen att växa i.

Genom att flytta pjäsen till nutid, som inte har riktig har samma laddning, förminskas pjäsens kraft. Karaktärernas utsatthet, aningslösheten och senare opportunismen får helt enkelt inte samma styrka.

Samtidigt är det en väldigt ambitiös och konsekvent iscensättning. Musiknumren är onekligen annorlunda, den gamla 30-talsinspirerade koreografin har bytts ut mot voguing. Det är snygga nummer.

På Kit Kat Club, härskar konferenciern, 2 meter lång iförd långklänning och decimeterhöga klackar. Lindy Larsson har utstrålning och en energi som ett mindre kärnkraftverk. Sara Jangfeldt matchar honom bra som en trasigare Sally Bowles, än den vi såg Liza Minnelli göra i filmen. Marianne Mörck och Hans Peter Edh är rara i några korta kärleksögonblick och till det en tajt dansensemble som bjuder på fräcka shownummer.

Det är en modig uppdatering, den får bara inte med sig hela pjäsen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".