Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
1 av 2
Denise Grünstein, Wunder, 2013.
2 av 2
Annika von Hausswolffs serie "An Oral History of Economic Structure" 2012. Foto: Jean-Baptiste Beranger

"Det synliga" på Artipelag

Cecilia Blomberg har sett "Det synliga" på Artipelag
2:35 min

"Det synliga" är namnet på Artipelags stora vårsatsning. Hela Konsthallen ute på Värmdö har fyllts med fotografier av 19 kvinnliga konstnärer och en man. Bilder som inte är äldre än fem år men som är skapade av tre generationer kvinnliga konstnärer som rör sig inom fotografiets ramar. Bakom står bland andra Niclas Östlind som under flera år bedrivit konstnärlig forskning om fotografiets roll i Sverige och där den här utställningen är en av delarna i hans avhandling som blir klar i sommar.

Cecilia Blomberg har sett utställningen och läst katalogen som också är en bok i forskningsarbetet.

Det är naturligtvis ingen slump att utställningen på Artipelag fått titeln "Det synliga". Om det var normalt på 70-talet att göra en utställning med 19 manliga fotografer och en kvinnlig, så är det inte bara i jämställdhetsperspektiv dags att vända på ordningen. Det är också motiverat - för när den fotobaserade konsten med sina blanka färgbilder plötsligt fyllde såväl gallerier som muséer på 90-talet - var många av de mest intressanta konstnärerna kvinnor. Namn som Annika von Hausswolff, Annika Karlsson-Rixon, Lotta Antonsson, Miriam Bäckström och Maria Miesenberger för att nämna några. Alla de är med på Artipelag.

Men det här är ingen historisk utställning. Den är gjord i nuet. Så sida vid sida ställer tre generationer ut och många av de har passerat via Fotohögskolan i Göteborg. Som lärare och - eller elever.

Där tar också likheterna slut. Här finns tydligt politiska kommentarer som Annika von Hausswolffs stora färgbilder av tandguld - placerat som skultpurer på nästan helt enfärgade bakgrunder - med titeln. An Oral History of Economic Structure. En handel med munguld som cirklar runt och som öppnar luckor mot avgrundsdjupt dunkel. Eller Annika Karlsson Rixons bilder av ett läger för lhbtq- personer på en ö någonstans i Ryssland. Ett läger som pågår samtidigt som det nya lagförslaget mot sexuell mångfald klubbas i Moskva.

Men här finns också djupt personliga berättelser som Aida Cherehgoshas iscensättning av sina egna tvångstankar. En blodig historia som utspelas i ett hus där kärnfamiljslyckan förbytts i uppgörelser med dödlig utgång.

Varje fotograf har sitt temperament och tillåts ha det. Artipelags enorma utställningsytor kommer till sin rätt här. Och det gör också konsthallens närhet till naturen som på ett fruktbart sätt läcker in och samspelar med bland annat Lotta Antonssons installation som just analyserar naturen och den nakna kvinnokroppens roll i fotohistorien.

Det är skönt att varje konstnär får det här utrymmet. Avskilda men ändå tillsammans.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".