Avicii. Foto: Erik Mårtensson/Scanpix.
Avicii. Foto: Erik Mårtensson/Scanpix.

Allt större intäkter från konserter

Musiksveriges tf vd Linda Portnoff drar två teorier
2:33 min

Den svenska musikbranschen tjänar allt mer på konserter, men varför? Det undrar också Linda Portnoff, tillförordnad vd för intresse- och branschorganisationen Musiksverige som ger ut en rapport om det idag.

- Det finns egentligen två rivaliserande teorier på det här området om vad det är som genererar intäkter. Den ena säger väl väldigt förenklat att det är många bäckar små som tillsammans skapar större intäkter ...

... alltifrån små klubbspelningar till stora arenaspelningar?

Ja, precis, och sedan då den andra rivaliserande teorin säger ju att det är den kommersiella musiken, de stora hitsen som verkligen drar att "det är här det blir stora pengar", säger Linda Portnoff.

Det är tredje året i rad som organisationen Musiksverige samlar statistik över musikbranschens intäkter, och den här gången gäller det 2012.

- Vårt främsta mål har ju inte varit att ge en ögonblicksbild utan vi vill ju försöka se en trend, säger Portnoff.

Konsertintäkterna har tidigare inte ökat så mycket som de har gjort enligt den senaste mätningen.

2012 var året då DJ-kulturen slog igenom och Avicii till exempel sålde ut Globen i Stockholm tre gånger om, "men det där är bara en del av förklaringen", säger konsertarrangörer som Kulturnytt har pratat med. Det kan över huvud taget vara fråga om en ny livekultur, som får fler arrangörer på banan, säger de. Andra talar om minskad cd-försäljning som både får fler artister att turnera och artister att turnera mera.

2012 omsatte branschen i alla fall enligt rapporten 7,4 miljarder kr. Det är en ökning med 17 procent jämfört med 2011 medan enbart konsertintäkterna under samma period ökade med 22 procent. Också de andra två kategorier som Musiksverige följer ökade under samma period. Skulle man fördela de tre kategorierna i ett så kallat pajdiagram skulle de fördela sig på följande sätt:

- Ungefär en fjärdedel är upphovsrättsliga intäkter och litet mindre än är intäkter för inspelad musik och mer än hälften är alltså konsertintäkter.

Rapporten visar också att intäkterna för den strömmade musiken fortsätter att öka på bekostnad av den nedladdade musiken och musik på skiva, men inte i samma takt som tidigare.

- Möjligen kan det vara så att vi redan har väldigt många användare, i alla fall i Sverige, och det kanske är svårt att luska fram fler nu. Sedan är frågan vad som kommer att hända med prismodellen - om man kommer att höja priserna eller om man kommer att göra det mer tillgängligt, gratis. Det här kommer ju att påverka så klart, säger Portnoff.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".