1 av 3
Karl Nordtröm, Solnedgång, Bohuslän 1899. Foto: Lars Engelhardt
2 av 3
Karl Nordström, Utsikt över Stockholm från Skansen 1889. Foto: Nationalmuseum
3 av 3
Porträtt av Karl Nordström taget av Tekla Nordström. Foto: Nationalmuseum

"Karl Nordström - Konstnärernas konstnär" på Waldemarsudde

Cecilia Blomberg har sett Karl Nordström på Waldemarsudde
3:00 min

"Karl Nordström - Konstnärernas konstnär" heter en av vårens stora utställningar på Waldemarsudde i Stockholm. En samlingsutställning om en konstnär som vägrade vara insmickrande. Som drev konstnärernas uppror mot Akademien och vars hjärta brann särskilt starkt för Tjörn och Bohuslän.
Cecilia Blomberg har sett utställningen som också innehåller ett samtida verk av konstnären Staffan Redin.

Det är något kärvt över Karl Nordström. Inte bara som person utan också som konstnär. Han är en av våra stora landskapsmålare ja. Men ville inte vara för insmickrande. Därför valde Karl Nordström ofta lite udda vinklar på sina motiv. En vacker utsikt från Djurgården domineras av ett gäng otuktade buskar i förgrunden.

Det gula huset på Skansen som var familjens bostad under flera år avbildas med ett ganska risigt vinterträd framför sig. Grenarna breder ut sig över hela målningen som ett spretigt galler.

Motiven skulle vara sanna. Konsten skulle vara sann. Och fick aldrig stagnera. Därför är också Karl Nordström konstnären som genom hela livet söker sig fram till nya uttryck. Nya utmaningar. Det som han bland annat är mest känd för är sitt skymningsmåleri i blåvioletta nyanser. Jag är ledsen Karl - de målningarna är faktiskt jättevackra!

Det är väl därför det ändå finns anledning att ta sig till Waldemarsudde. För att det är så många bra målningar. Här visas Karl Nordströms konstnärskap från början med de så reproducerade vyerna från konstnärskolonin i franska Grez till de sista målningarna från Drottningholm och Gröndal. Och inte minst skärgårdsmotiven från hans älskade Tjörn. Ön där han växte upp och som han alltid återvände till. Det vindpinade i Skärgården och de Bohuslänska massiva höga klipporna passade hans temperament perfekt.

Det som däremot förvånar är att man inte gör något mer med Karl Nordström än så här. Utställningen är ganska oinspirerat hängd. Inget överraskar. Inte ens mötet med Staffan Redins film gör det. Den bara understryker bilden av en butter, kompromisslös man i hatt och kavaj som hävdar att människor som inte förstår att träd ska målas i blått och gult och rött är för dumma och inte ska ha några målade träd. I alla fall inte några gröna.

Det hade varit en utmaning att göra något mer av den nya forskning som gjorts inför den här nya stora presentationen av Karl Nordström. Han var ju trots allt en både hopplöst tidstypisk man i sitt motstånd mot kvinnliga målare och en radikal person.

Det finns något så lockande i hans envishet och ovilja att ställa sig in. Alltid sökande oavsett om det var som konstpolitiskt stridbar ordförande i Konstnärsförbundet eller som en sant grubblande konstnär som försökte förstå hur han skulle gestalta sin omvärld.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".