Den kubansk-amerikanske konstnären Enrique Martínez Celaya ställer ut i Umeå

Enrique Martinez Celaya i Umeå
2:55 min

Den kubansk-amerikanske konstnären Enrique Martínez Celaya ställer ut sina skulpturer och målningar över hela världen och finns representerad i över 30 olika museisamlingar, inklusive MOMA i New York, Eremitaget i St Petersburg och Moderna Muséet i Stockholm. Nu visas hans nya utställning "A Wasted Journey, A Half-finished Blaze" på Galleri Andersson/Sandström i Umeå.

Kulturnytts Kerstin Berggren har träffat konstnären som bland annat berättar om en stor inspirationskälla - den svenske nobelpristagaren Harry Martinsson.

Konstnären Enrique Martinez Celaya är en vandrare, en sökare, en nomad om man så vill. Han har lämnat barndomens Kuba och är idag bosatt i Miami i Florida där han också har sin stora ateljé. Utställningen på Galleri Andersson/ Sandström omfattar fem helt nya målningar och som själva navet i det stora gallerirummets mitt står en bronsskulptur med en gråtande, framåtlutad pojke, som krampaktigt knyter sina händer.  Pojkens tårar rinner genom en lång bädd av tallbarr och dropparna faller sedan ner i en zinkbalja, fylld med porslin.

Uppbrottet från Kuba genomsyrar hela Enrique Martinez Celayas konstnärskap - pinjebarren på stranden, det odiskade porslinet i köket som påminner honom om mammans aldrig sinande arbetsuppgifter i hemmet. Men det är något typiskt svenskt, ja faktiskt  västerbottniskt över målningarna runt den ensamme pojken. De  visar ett skimrande landskap som innehåller snö, tallstammar och en vemodig ton och det känns helt självklart att Enrique Martinez Celaya i sin bildvärld har inspirerats mycket av den svenske författaren Harry Martinsson.

Det var för 25 år sen som Enrique Martinez Celaya genom den ryske poeten Joseph Brodsky fick höra talas om Harry Martinsson. Martinssons sätt att undersöka och gestalta frågor om rotlöshet och exil -framför allt i samlingen "Nomad"  från 1931- kom att bli väldigt betydelsefullt och inspirerande för honom. 

Redan i entrén möts besökaren av en skulptur som föreställer en pojke som bär sitt hus på ryggen, samtidigt som han tar sig fram med hjälp av kryckor.

-Vi bär alla på ett bagage av minnen, säger Enrique Martinez Celaya.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".