Melodifestivalens scen. Foto: Mathias Lindholm/Sveriges Radio

Melodifestivalfusket: Exponering i finalen kan vara guld värd

Christian Forsman: "Jag skulle värdera värdet till en miljon"
0:35 min

I morse avslöjade P4 Sjuhärad att ett av tävlingsbidragen i årets melodifestival har köpt 2500 telefonröster av en man som byggt ett datorprogram som kan automatrösta flera hundra röster i minuten. Men vad är det värt att synas i melodifestivalfinalen?

Enligt Aftonbladets beräkningar skulle bandet eller artisten i fråga betalat ungefär 9000 kronor i telefonkostnader för att få de extra 2500 rösterna. Det går inte att köpa sig en plats i reklamfri TV, men den typen av exponering det innebär att synas i melodifestivalens final är betydligt dyrare än 9000, säger Christian Forsman, VD på mediebyrån TBS. Hade man köpt sig samma tid i en kommersiell kanal skulle slutsumman blivit en annan:

- Om du vill ha värdering av om du skulle ha köpt tiden på en kommersiell kanal, i det programmet, så skulle jag värdera den till ungefär en miljon. Sen finns det ju en massa andra värden för den här artisten, naturligtvis, som kommer till att han eller hon blir mer exponerad och kanske får en skjuts i karriären och såna saker, men jag skulle värdera det här i medieköp till runt en miljon. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".