Mattias Brunn och Victor Wigardt i "Vårt förakt för svaghet". Foto: Martin Brunn

"Vårt förakt för svaghet" på Stockholms stadsteater

Maria Edström recenserar "Vårt förakt för svaghet"
2:11 min

1972 kom filosofen Harald Ofstads bok om nazismen ”Vårt förakt för svaghet”, en klassiker som gavs ut på nytt 2012 och vars aktualitet inte tycks avta. Nu har boken inspirerat till en teaterföreställning för i första hand gymnasieungdomar iscensatt av Mattias Brunn, Victor Wigardt och Jokim Rindå på Stockholms stadsteaters scen i Skärholmen.

På scen två killar i träningskläder, med sina namn - Mattias och Victor - broderade på bröstet och så på ryggen ”Vårt förakt för svaghet” i snirkliga guldbokstäver. De står framför ett enkelt blädderblock och ska berätta om nazismen och rubrikerna känns igen från Harald Ofstads bok, som ”Nationalism och förräderi”, ”Rasism och elittänkande”, ”Identifikation med makt och förakt för svaghet” och ”Lydnad och ansvarsfrihet” för att ta några.

Det börjar i en närmast föredragshållande stil, där man till exempel berättar om det berömda experimentet när studenter  i USA på 1960-talet av ren auktoritetstro gradvis ökade styrkan i elstötar fast man såg att offret led eller om hur nazister i intervjuer efter krigsnederlaget överhuvudtaget inte kunde se sitt eget ansvar i det som skett eftersom deras enda plikt var lydnad.

Men det är också något som skaver i killarnas lätt uniformerade uppenbarelser, Victor vill dessutom kallas för Odin. Och mer och mer börjar deras egna upplevelser av svaghet, förakt och benägenhet att ta till våld bryta fram. Deras spel med publiken visar också på vår bredvillighet att spela med – var går våra gränser för vårt ansvar?

I sin skenbara enkelhet är det här är en rätt sofistikerad föreställning där Mattias Brunn och Victor Wigardt sätter sig själva och sina kroppar på spel på ett vis som rimmar väl med andemeningen i Ofstads bok; i hans isärplockande och analyserande av den nazistiska ideologins komponenter menar han att vi kan vi återfinna många av dem hos oss själva och i våra demokratiska samhällen.

Och kan föreställningen dessutom få några att läsa Ofstads bok så vore ju heller inte det så dumt, trots all debatt är kunskapen om nazismen förfärande bristfällig.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".