När konstnären Anders Zorn erbjöd sig att restaurera Uppsala Universitets porträtt av Gustav Vasa målades hans hår ljust.

När svenskarna blev blonda och blåögda

Hundraårig idé som lever kvar
2:25 min

Den svenska debatten om rasism handlar mycket om hur "de andra" gestaltas: figurer som "Lilla hjärtat", Tintin i Kongo och de svarta killarna i filmen "Play" har stått i centrum.
Mer tyst har det varit om dom som tillhör normen: "Putte i Blåbärsskogen", Anders Zorns nakenbaderskor eller Gustav Vasa.

I sin nya bok "Blond och blåögd" går konstvetaren och professorn Jeff Werner tillbaka hundra år i tiden till sekelskiftet kring 1800 - 1900 för att se hur bilden av vem som är en riktig svensk växer fram:

- Före det så hade man framförallt tänkt sig att skillnaden satt i seder och bruk, och hur man talar. Att man har olika språk eller berättar olika sagor eller möjligtvis att man har olika kläder på sig. Men i slutet av 1800-talet då får man idén att det sitter i skinnet och i huden.

Idén om att det finns olika folkslag vars egenskaper är kopplade till ett speciellt utseende hänger ihop med rasbiologins framväxt, och där är Sverige världsledande vid den här tiden, men det har också med demokratins framväxt att göra, säger Jeff Werner.Sverige blir en modern stat, där landet förknippas med folket och inte med de landområden som kungen för tillfället kontrollerar.

Idéerna om nationen omfamnas inte minst av konstnärerna. Under 1800-talet är historiemåleriet som störst - Svenska konstnärer avbildar ärorika episoder i landets historia och man justerar även äldre tiders måleri.

- I slutet på 1800-talet så var man missnöjd med att flertalet av de målningar som föreställer Gustav Vasa, och alla målningar som föreställer Gustav Vasa är gjorda efter Gustav Vasas död så man har inte haft honom som förlaga, men merparten av dem visar en mörkhårig Gustav Vasa. Och det kändes ju lite frustrerande när man ju hade bilden av svenskar som blonda och blåögda.

Så när Anders Zorn ber om att få restaurera Uppsala Universitets porträtt, då bättrar han på utseendet och målar dit blåa ögon och gör hårfärgen mer blond. Det är möjligt att Gustav Vasa hade blå ögon och gult hår det vet vi inte riktigt men det intressanta är att man vid den här tiden kände att det är så angeläget att rätta till vad man tycker är felaktiga bilder av kungen, säger Jeff Werner.

Och kanske har vi gått varvet runt idag. När Jeff Werner flyttade tillbaka till Sverige efter flera år i USA slogs han av att människorna han mötte på gatan i Stockholm var så blonda. 

-Min minnesbild från min egen uppväxt är att det var inte särskilt många som var rejält blonda. Nu är alla superblonda. Eller inte alla, men väldigt många är superblonda. Och när jag tittar på Loréal som ju är en av de stora fabrikanterna av hårblekningsmedel så kallar de sin ljusaste hårblekningsnyans för "Stockholm". Vilket ju hänger samman då med den här bilden av svenskar eller stockholmare som särdeles blonda.

- Och sen är det de facto så att om man inte passerar som vit i Sverige idag så får man problem. Man har svårare att få bostad, man har svårare att få jobb, man kan bli stoppad av polisen på gatan och misstänkas för att vara illegal immigrant. Så det finns många skäl till varför man vill anpassa sig efter den här normen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".