Gabriel Byström har skrivit "Tystnadens triumf". Pressbilder.

Recension: "Tystnadens triumf" av Gabriel Byström

3:03 min

Göteborgs-Postens kulturchef Gabriel Byström har skrivit en bok om situationen  i Ungern.

De senaste åren har vi hört allt fler larmrapporter från Ungern. Den sittande presidenten Orban och hans Fideszregering anklagas för att bli alltmer totalitär.

"Tystnadens triumf" heter en ny bok om situationen i Ungern, skriven av Göteborgs-Postens kulturchef Gabriel Byström. Gunnar Bolin recenserar:

Ungern i dag är ett land där man som besökande journalist ofta får tillfälle att skaka på huvudet och tänka: Det är väl inte möjligt? I alla fall när man talar med kritiker av Orbanregimen, eller med utsatta minoriteter. 

Byström har nu gett alla kommande Ungernresenärer en gedigen bakgrundsbok som kanske kan få oss att skaka lite mindre på huvudet, eller i alla fall att förstå lite mer.

Här får vi hjälp att bena upp det krångliga manipulerandet med grundlag och medielagar som regeringen i Ungern sysslat med, vi får gedigna historiska redogörelser och Byström har inte heller fallit i den frestande Jobbikfällan, den där de mest extrema rasistiska politikerna och anhängarna får ge fond åt Ungern i dag.

Jobbik avskyr den sittande Fideszregimen under Victor Orban trots att den vridit politiken alltmer åt deras håll. En liten svaghet är att Byström ger mest utrymme åt det som vi redan läst mest om som förföljelsen av romer och den växande antisemitismen, rasismen i Ungern måste förvisso ta stor plats men jag hade önskat mig mer analys, historiska tillbakablickar och färre fallbeskrivningar.

Kapitlet om EU:s valhänthet är däremot lysande. Tiden då Österrike bojkottades för att Haiders FPÖ satt i regeringen förefaller hundra år avlägset när man läser om dagens EU-parlamentarikers vacklande inställning.

Det verkliga såret i Ungern i dag är historien, och då freden i Trianon efter första världskriget när två tredjedelar av Ungerns yta hamnade i andra länder och nästan hälften av befolkningen, över en natt, inte längre var ungerska medborgare. Där ger Byström en gedigen historisk exposé bland annat genom ett porträtt av Miklos Horthy, Ungerns ledare från 1920 till 1944, han som långsamt rehabiliteras just nu.

Revanschismen är fortfarande stark i Ungern, snart hundra år efter fredsfördraget i Trianon. Längtan tillbaka till ett Storungern är kännbar hos nationalistiskt sinnade politiker i Ungern i dag.

Allt detta beskriver Byström skickligt och i detalj, men på en väl torr reportageprosa där jag vill ha mer av analys och egna slutsatser, och ibland också mer inkännande i varför Ungern går åt det håll det gör. Hur tänker till exempel den nyfattiga medelklassen?

Och jag hade trott att kulturjournalisten Byström skulle behandlat kulturens roll något mer än bara som hastigast. Kulturkriget är i full gång i Ungern, Fideszregeringen byter ut misshagliga chefer på de stora institutionerna och man planerar ett nytt museum helt ägnat åt Trianon. Det ska bli ett sorgens museum, inte en plats för flera berättelser än den om hur det gick till när Ungern förnedrades.

Men detta hindrar inte att det som faktiskt står mellan pärmarna i "Tystnadens triumf" är omistlig läsning för den som vill förstå dagens Ungern och Europa.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista