"Idomeneo" av Mozart på Drottningholms Slottsteater

2:51 min

Drottningholms Slottsteater är i sommar platsen för stora strider. Det handlar uteslutande om kunglig makt, lojalitet och svek.

I augusti kunde man se Mozarts sällan spelade ungdomsopera Mitridate i en mycket uppskattad föreställning. Nu gäller det den mera välkända Idomeneo, från 1781, när Kungliga Operan har sin höstpremiär i det här samarbetet med Drottningholm.

Per Feltzin såg Idomeno, re di Creta när han, kungen alltså, återvände från det trojanska kriget och blev utmanad av gudarna.

Utmanad - verkligen! Idomeneo räddas ur havet av Neptunus, men får, som tack, lova att döda den första människa han ser. Det blir hans egen son.

Den här föreställningen har vållat mig en hel del huvudbry. Många timmar under helgen har jag funderat över varför något så välsjunget, välspelat och välregisserat kan lämna mig så oberörd.

Lawrence Renes leder Hovkapellet och Kungliga operans kör och går ut i en 110-procentig euforisk attack. Med sina moderna instrument kan jag till och med bli orolig för att väggarna ska börja skaka av trycket. Mozart har använt sig av många blåsare och klangen då är ofta härligt dramatiskt. Ovanlig därute på Drottningholm. Inte fel... bara... udda.

Sångarna visar sin kompetens, med Katija Dragojevic och Malin Byström i spetsen.

Regissören Tobias Theorell och scenografen Magdalena Åberg använder många dramatiskt intressanta scenbyten inför öppen ridå. Alla bär dagens kläder men mycket av scenografin är antikt tidlös.

Theorell har tidigare framgångsrikt laddat en normal vardag med en stor känslighet och mycket undertext i Verdioperor på Kungliga operan. Det vi sett, har visat mycket mer, än just det vi har sett...

Med Idomeneo tycks han vilja ladda den antika miljön med nutidens vardag. Det kunde vara vi, vill han säga. Människans heroiska kamp mot gudarna ska bli angelägen och begriplig, trots ett snäpp överdramatiskt skådespeleri. Men i stället blir det urladdat och förenklat. Det är färdigförpackat. Jag saknar en fantasifull möjlighet till tolkning av det som sker. Det är en bra föreställning i mycket, men lämnar så lite kvar åt mig i publiken att addera.

Extra info: Sveriges Radio P2 Live sänder Idomeneo den 20 september.

Dirigent - Lawrence Renes, regi - Tobias Theorell, scenografi och kostym - Magdalena Åberg, ljus - Torben Lendorph, dramaturg - Katarina Aronsson

Idomeneo, Kung av Kreta - Jonas Degerfeldt, Idamante, hans son - Katija Dragojevic, Ilia, Idamantes älskade - Marianne Hellgren Staykov, Elettra, älskar Idamante - Malin Byström, Arbace, Idomeneos förtrogne - Klas Hedlund, Översten - Daniel Ralphsson, Oraklet - John Erik Eleby
Kungliga Operans Kör, Kungliga Hovkapellet