Filminstitutet: "Enorm framgång för Roy Andersson"

1:44 min

Årets upplaga av filmfestivalen i Venedig är den 71:a i ordningen. Priset som Roy Andersson nu kammat hem, Guldlejonet, är det pris som går till festivalens bästa film. Utmärkelsen är viktig för svensk film, men framför allt för Roy Andersson själv, menar Svenska filminstitutet.

-- Det är en enorm framgång för Roy Andersson som har kämpat så envetet och uthålligt med sitt bildspråk och unika stil som han nu äntligen får sin fulla uppskattning för. Så jag är otroligt glad för hans skull, säger Anna Serner, Svenska filminstitutets VD.

Enligt Serner innebär utmärkelsen väldigt mycket för svensk film. Hon ser det som något som inspirerar och får världen att titta på Sverige.  Nu kommer världen att titta med ännu större intresse på svensk film, menar Anna Serner.

-- Jag vet att Roy imorgon ska till Toronto och jag vet att han har fått jättemånga förfrågningar, så Roy kommer att ha fullt upp nu. Och han har utlovat en fjärde del av den här trilogin, säger Anna Serner.

Venedigfestivalens näst finaste pris, Silverlejonet, gick till ryske regissören Andrej Koncalovskij för filmen "The Postman's White Nights".

Priserna för bästa manliga och kvinnliga skådespelare gick till Saverio Costanzoi respektive Alba Rohrwacher som båda spelade i filmen "Hungry Hearts", regisserad av italienaren Saverio Costanzo.

Amerikanske regissören Joshua Oppenheimers "The Look of Silence" fick juryns pris som bästa film. Filmen är en dokumentär om massakrer i Indonesien efter en misslyckat kommunistisk kupp mot diktaturen på 1960-talet.