Så ger Guldlejonet till Roy Andersson skjuts åt svensk film

1:41 min

Under lördagen stod klart att filmskaparen Roy Andersson, som första svensk någonsin, vunnit Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig. Priset till filmen, som bär namnet En duva satt på en gren och funderade på tillvaron, kan ge god skjuts åt svensk film, enligt utlandschefen på Svenska filminstitutet.

– Det ger ett jättestort intresse för svensk film överlag, det sprider sig och smittar av sig till andra filmer, säger Pia Lundberg, Svenska filminstutets utlandschef.

Just nu är Lindberg på plats vid filmfestivalen i Toronto där Roy Anderssons film också ska visas. Tack vare vinsten i Venedig, och den uppmärksamhet som utmärkelsen lett till, kommer nu Roy Anderssons film att spridas över världen, i många fler länder än annars.

Efter fjolårets Oscar för Mallik Bendjellouls Searching for Sugarman, och priset i Cannes för Ruben Östlunds Turist så har svensk film ett helt annat rykte än tidigare. 

Filminstitutets Pia Lundberg tror att framgång föder framgång. Hon ser en ny, kaxigare attityd hos de svenska filmarna.

– Det är absolut så att det blivit en större kaxighet, mer mod i svensk film och ett större själförtroende. Det har börjat betala sig, säger hon.

För småföretagaren Roy Andersson, innebär filmens framgångar också att nästa produktion blir lättare att finansiera. Framför allt från de utländska investerararna, menar filmens producent, Pernilla Sandström.

– Det betyder att vi kan fortsätta göra film och få finansiering till det på lite bättre omständigheter än förut. Vi har ju fått kämpa ganska hårt för att få till all finansiering, säger Sandström till Kulturnytt.