Ett verk på Nordiska akvarellmuseet. Foto: Ah Xian

Kinesiskt tuschmåleri på Nordiska akvarellmuseet

2:49 min

Att skapa tecken i tusch var Kinas mest ansedda konstform, där måleri och kalligrafi gick hand i hand.  Under kulturrevolutionen förbjöds tuschmåleriet, men idag är det återupptäckt bland samtida kinesiska konstnärer.  Tolv av dem ställer nu ut på Akvarellmuseet på Tjörn och temat är kinesiskt landskap i förändring. Mia Gerdin åkte dit för att titta. Och lyssna!

Det låter om vibrationerna från de stängsel som fortfarande finns mellan Hongkong och resten av Kina.  I ljud och grafisk bild återskapar kompositören och performance artisten Samson Young - själv bosatt i Hongkong -  denna gräns med sina olika stängsel och gränsövergångar.

De övriga 11 konstnärerna som ställer ut på Akvarellmuseet är mer renodlade bildkonstnärer, som till exempel Li Huayi vars stora målning Scen med moln och vatten täcker en hel vägg i ett av rummen.  Li Huay låter svart färg och tusch flöda, kraftfullt och dramatiskt: den väldiga vågen kanske är ett moln och det som ser ut som dimmoln  kanske i själva verket är en rörelse i vatten? Det är både utbrott och kretslopp,  laddat av energi.

Ett annat verk i svartvitt är Yang Youngliangs hoftulla video där dramatisk natur med branta berg och vattenfall äts upp underifrån av en stad med trafik och vägar som expanderar åt alla håll, och som förvandlar bergen till skyskrapor. I ett annat rum projicerar fyra projektorer det svarta streckets magi mot den vita väggen - inför våra ögon ritas tecken och ord, landskap och städer, väggen fylls för att sedan rensas. I begynnelsen var ordet, eller ska vi säga tecknet?

Det här en väldigt infallsrik utställning där kinesiska traditioner möter samtiden - som i  Ah Xians byster av keramik där det traditionella porslinsmåleriet med floder, berg och hus med pagodtak breder ut sig som tatueringar över bysternas glaserade yta, eller som i Yuan Jais läckra pastellmålningar som blir ett slags muralmålningar i popkonstformat. Eller Cai Guo-Qiang som bokstavligt talat låter sina verk explodera med hjälp av krut för att få det rätta stänkmönstret.

Utställningen riktar in sig på landskap och de tolv konstnärerna visar landskap - inte så mycket som meditation, som något som är utsatt för brutal förändring i takt med att Kinas ekonomi håller på att bli världens starkaste.

Detta kan man begrunda innan man låter sig uppgå och föras med av den mäktiga målningen  Stor flod #17.  Det är både lockande och hotfullt, gå och se!

Mia Gerdin
mia.gerdin@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista