1 av 2
Bild från föreställningen. Foto: Katrin Amberntsson/Re:Orient
2 av 2
Scen i föreställningen "Oum". Foto: Johanna Huss/Reorient

Ny svensk musikdramatik om Oum Kalthoum

3:17 min

Nu är det premiär för den första svenska musikdramatiska berättelsen om den egyptiska megastjärnan Oum Kalthoum.

Oum Kalthoum var på sin tid arabvärldens motsvarighet till Elvis Presley och än i dag betraktas hon som Arabvärldens främsta sångerska genom tiderna.

Nu ska hon gestaltas av den svenska sångerskan Sofia Berg-Böhm, som säger så här:

- Jag sjöng några av hennes sånger och då förstod jag lite mera att världen på något sätt vidgar sig. Man ser att i en annan del av världen så är det det här som gäller.

Oum Kalthoum väckte tidigt uppmärksamhet med sin vackra sångröst. Hennes far som var imam klädde ut henne till pojke för att hon skulle kunna sjunga offentligt, men i 20-årsåldern kunde hon framträda som den hon var.

Det finns en förlaga i Belgien till den musikdramatiska berättelse som nu har premiär i Stockholm, men regissören Johanna Huss tyckte inte att den återgav Oum Kalthoums historia som den borde så hon skrev ett eget manus. Där lyfter hon fram Oum Kalthoums lust att sjunga och att få uttrycka sig, men också att man måste träna för att bli bra på något.

- Man måste liksom fortsätta att öva och öva. Man kan inte bara ha någonting gratis, och det gjorde Oum väldigt mycket. Alltså hon slet ju under hela sin karriär för att bli bäst helt enkelt och var ganska sträng både mot sig själv och mot andra, säger Johanna Huss.

Varför är det viktigt att berätta hennes historia?

- Det är ju en megastjärna som man kanske inte vet så mycket om i Sverige och västvärlden och därför tycker jag att det är superspännande att berätta om det här, och den här typen av musik kanske många barn inte alls känner till.

Eller också känner de till den genom föräldrar och andra som kommer från Mellanöstern, fortsätter Huss. Ja, det är alltså barn som föreställningen vänder sig till, och musiken är både hämtad ur Oum Kalthoums egen repertoar och nyskriven av Mousa Elias som också spelar arabisk luta - oud - tillsammans med slagverkaren med mera Feras Sharstan.

- Vi försökte så mycket vi kunde att komponera musik som var nära den musik hon brukade sjunga, säger Mousa Elias.

Det handlar mycket om vilka skalor som Oum Kalthoum sjöng i, och om kvartstoner:

- Det dyker upp en ton som låter skevt liksom, den kommer någon annanstans ifrån, och den ligger mellan två toner för oss västerlänningar, säger Sofia Berg-Böhm.

Oum Kalthoums låtar var mycket långa. De kunde pågå i timmar, men i föreställningen är låtarna typ två minuter.

- Nu kanske vi gör någon besviken. Det är för 4-7-åringar så jag tror att det är max, men man får ändå en känsla av liksom ... alltså det är ju någonting annat hursomhelst, säger Berg-Böhm.

Den musikdramatiska berättelsen om Oum Kalthoum har premiär idag på Barnens underjordiska scen i Stockholm, i ett arrangemang av Reorient.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista