Spelmässan Gamex på Kistamässan. Foto: Henrik Montgomery/TT

Kovács om spelmässans val: "Fegt att inte ta tillfället i akt"

Kalle Kovács om spelmässans tystnad
2:27 min

Branschens problem med trakasserier berörs inte på stora spelmässan.

På torsdagen öppnar portarna för spel, serie- och filmmässan Comic Con Gamex i Kistamässan. De senaste månadernas omdiskuterade ämne – "#GamerGate" och de många hot och trakasserier som riktats mot kvinnliga spelare och spelutvecklare – kommer arrangören inte att belysa.

Kulturnytts spelexpert Kalle Kovács kommenterar mässansval, i studion.

Comic Con Gamex är inte rätt plats, alltså ... Vad säger du?

 Jag tänker att det är precis rätt plats. Speljournalister, utvecklare och spelare samlas alla och att inte ta tillfället i akt tycker jag är lite fegt. Samtidigt har Gamer gate blivit så otroligt rörigt att man väldigt enkelt kan trampa, egentligen båda parterna på tårna, säger Kalle Kovács.

Debatten om sexism inom spelvärlden har gått varm i många medier och hamnat på förstasidan av New York Times. Varför engagerar det här så många, tror du?

– Det är helt enkelt att spel blivit så pass enormt och framförallt mer accepterat. Vi behöver inte gå tillbaka många år för att se rubriker om att forskare anklagat spel för att vara orsaken till allt ifrån skolskjutningar till biljakter. Nu har spelarnas kamp om att få vara spelare burit frukt, allt fler personer spelar, vilket naturligtvis också bidrar till flera perspektiv och tankar om hur branschen ser ut och fungerar.

– Sen ska det sägas att Gamer gate-rörelsen är otroligt lös och förändras hela tiden. Ena dagen diskuteras pressetik och andra kan det handla om att debattörer som pekar på problemen inte är riktiga spelare och därför hotas de.

Du tog kontakt med svenska Gamer gate-anhängare. Vad säger de? 

 De som jag talat med är eniga om att hot och trakasserier inte borde förekomma. Men sen kommer alltid ett litet "men". "Men de får skylla sig själva", "men de bjuder in till det"… En person berättade att ingen egentligen menar allvar med dessa hot och trakasserier, det är - citat - "kul" - att det är så lätt att hälla bensin på elden. Det beskrivs som del av "internetkulturen" helt enkelt.

Vad händer nu?

– Förändring håller på att ske och många stora namn stöder förändringen. Organisationer har bildats som arbetar med att stoppa hot och trakasserier, men dessa menar att mycket mer kan göras - både speljournalister och spelutvecklare måste ta ett större ansvar för att stoppa sexismen inom spelbranschen.

– Som vi kunde höra vill Comic-Con Gamex inte röra vid ämnet, men jag vet att Dreamhack Winter som hålls i slutet av nästa månad kommer att prata en hel del om det här, säger Kalle Kovács.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".