Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Spöken, spioner och mormödrar på konstbiennalen i Seoul

Roger Wilson rapporterar från konstbiennalen i Seoul
2:30 min
Yao Jui-chung har gjort Long live, ett videoverk där en man i uniform säger 10 000 år om och om igen, mitt bland ruiner. Foto: Roger Wilson
Yao Jui-chung har gjort Long live, ett videoverk där en man i uniform säger 10 000 år om och om igen, mitt bland ruiner. Foto: Roger Wilson

Ghost, Spies and Grannies - spöken, spioner och mormödrar - så heter konstbiennalen som just nu visas på SeMA, Seouls konstmuseum i Sydkorea. Ett urval av internationell konst som utforskar den asiatiska identiteten. Sveriges Radios kulturkorrespondent Roger Wilson har sett den.

Hur får man ihop konstverk om kärnkraftsolyckan i Tjernobyl, nordkoreanska minnesmärken och ett verk om 60-åriga kvinnliga dykare i Korea till en helhet?

Att kalla det för att utforska ett tema kring den asiatiska identiteten, som utställarna på konstbiennalen på Seouls konstmuseum SeMA gör, är att göra det lite för lätt för sig. Som att allt kan få plats, tänker jag lite surt när står framför en rad bilder på förfallna hus, som visar sig vara ett gammalt fängelse på Taiwan, byggt för politiska fångar.

Men efter ett tag så når jag den där punkten när en en utställning går från att vara spretig till att kännas associativ och mångfacetterad istället. Allt faller på plats, och det slår mig hur lika upplevelserna i olika ändar av den gamla järnridån är. Samma problematik som i det en gång delade tyskland, finns fortfarande kvar i Korea.

Trenden med en växande nationalism i nordöstra asien känns igen även ur ett europeiskt perspektiv. Och den svenska konstnären Lina Sellanders installation kring Tjernobylkatastrofen är förstås angelägen i en region där man fortfarande är oroliga över följderna av kärnkraftsolyckan i Japanska Fukushima.

Sammantaget är det här otroligt ambitiöst, med snygga kopplingar mellan verk som kompletterar varandra.

Från ett hörn hörs internationalen lite svagt, från ett annat ropar en ensam man i uniform från en film inspelad i en tom förfallen byggnad, samtidigt som jag tittar på olika kartor över himlavalvet från olika historiska perioder.

Jag ser utställningen som en sorts påminnelse om det högst tillfälliga i alla tillstånd och ideologier.

Imperier faller, propagandaaffischerna flagnar, det som en gång var på liv och död glöms snart bort av de flesta.

Det är förstås både djupt oroande, och lite som en tröst.

Men fortsätter man upp för trapporna finns det några verk om koreanska traditioner. Till exempel om shamaner och pärldykare. En påminnelse om vad man har gått miste om i ett land där man återuppfann sig själv efter det koreanska krigets slut. 

Roger Wilson

roger.wilson@sverigesradio.se

Konstbiennalen i Seoul pågår fram till den 23 november.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".