Amazon dominerar bokförsäljningen i stora delar av USA och Europa. Här syns boklagret i amerikanska Phoenix. Foto: AP/TT

Amazon låter kunderna rösta fram nya böcker

"Faran kan vara att den litterära bredden minskar"
2:33 min

Samtidigt som den svenska bokmarknaden väntar på e-boksjätten Amazons intåg, lanserar Amazon en ny tjänst. I Kindle scout får läsarna själva rösta på vilka romaner som ska ges ut via Amazons eget förlag.

Enligt Anna-Maria Rimm, som forskar på litteraturbranschen utveckling vid Uppsala universitet, är Amazons senaste lansering inte bara ett pr-trick. Hon ser en konsekvent strategi hos Amazon för att ta över allt fler delar av bokproduktionen.

– Det är ytterligare ett steg i deras taktik att etablera sig som ett mer traditionellt förlag, säger Anna-Maria Rimm.

Tjänsten som nu lanseras är ett samarbete mellan Amazon och Goodreads, ett populärt, tidigare fristående bokforum, som köptes av Amazon för drygt ett år sedan.

Läsarna röstar på vilka texter de tycker bäst om, och vägleder Amazon när de bestämmer vilka texter som till slut publiceras. Allting kräver såklart en läsplatta från Amazon, och det betyder att företaget nu sköter alla delar av bokutgivningen i sin egen hårdvara, från att texten skrivs och bedöms till att den säljs och blir läst.

Ett solklart fall av det som kallas vertikalisering, där ett och samma företag kontrollerar alla delar i produktionskedjan.

– Det är en tendens de senaste åren att Amazon har tagit över allt fler led i bokkedjan, där man nu både säljer, distribuerar och producerar böcker.

Och Anna-Maria Rimm ser risker med det.

– Faran kan vara att den litterära variationen och bredden minskar.

Amazon dominerar i dagsläget bokförsäljningen i stora delar av Europa och USA, framförallt genom att sälja andra förlags böcker. De svenska förlagen är sedan tidigare oroliga över att Amazon planerar att lansera sig i Sverige.

Men det finns trots allt en viktig sak som kan vara positiv för förlagen, om Amazon till slut kommer också till Sverige, säger Anna-Maria Rimm.

– Det Amazon kan göra är att få igång e-boksmarknaden. Det är en aktuell fråga just nu. I Sverige är marknaden minimal, och det som de har lyckats med i de länder där Amazon etablerat sig är att de har ökat e-boksförsäljningen. Det är i förlängningen förhoppningsvis bra för alla, både för förlagen och för konsumenterna. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".