Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Ö (The Mutual Letter), 2011 © Meriç Algün Ringborg. Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén
Ö (The Mutual Letter), 2011 © Meriç Algün Ringborg. Foto: Moderna Museet / Åsa Lundén

"Att bli europé" av Meriç Algün Ringborg

Cecilia Blomberg recenserar
2:24 min

Bortom Moderna Museets storsatsning med leksaksliknande blänkande skulpturer i miljonklassen pågår en annan utställning. Här har ett rum upplåtits åt Meriç Algün Ringborg – född i Istanbul men numera bosatt i Sverige. "Att bli europé" heter utställningen som får vår konstkritiker Cecilia Blomberg att fundera över Moderna Museet och institutionens roll i den politiska samtiden.

Besökarna trängs framför Jeff Koons röda metalliskt blänkande ballonghund. Det är många som vill ta en selfie tillsammans med ett av världens dyraste konstverk.

En bra bit därifrån i ett rum på väg till den permanenta utställningen läser en kvinnlig och en manlig röst upp ord. Det är ord som är desamma på turkiska och svenska. Det förstår man efter ett tag. På en pall finns också små häften utlagda till besökarna. Turkisk-svenska minilexikon som tar fasta på det som är lika i de två språken.

"Att bli europé" heter utställningen av Meriç Algün Ringborg. Hon borrar i en av vår tids mest brännande frågor. Nationalitet. Migration. Om gränser.  I en bok har hon samlat hela världens visumansökningar.  Och runtom i museet dyker frågor från de formulären upp. Frågor som nästan får en existensiell karaktär när de bryts ur sitt sammanhang. Vill du leva här tillfälligt eller för alltid?

Och om man tar Svenska Dagbladets Clemens Poellingers kritik mot Moderna Museet ett steg vidare. Så har han delvis fel i att Museet inte ger sin in i brännande samtidsfrågor. Men han har också rätt. För de utställningarna - i alla fall på museet i Stockholm - har en tendens att oftast hamna lite vid sidan av. Och långt ifrån med samma pedagogiska ramverk som storsatsningarna i huvudsalarna.

Meric Algün Ringborg är en konstnär som jobbar i ett lågmält tonläge. Det kräver en del av besökaren. Att man stannar upp. Läser. Tänker.  De flesta passerade snabbt förbi när jag var där en vanlig lördag.

Och om man på allvar tror på att den här konsten kan vara en viktig pusselbit i det offentliga samtalet, så längtar jag efter en stor Moderna museet-utställning som borrar i samtiden på det smarta sätt som samtidskonstnärer kan vara så bra på. Där verken ger kraft åt varandra. Förtydligar varandra. Inte bara får vara anteckningar i marignalen. Hur intressanta de än är, är de just i marginalen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".