Apornas planet - Uppgörelsen är en av de storfilmer som kommer på dvd och blu-ray i november.

Dvd-försäljningen rasar

På ett år minskade dvd-försäljningen med cirka 540 miljoner
2:36 min

Streamingtjänsternas intåg i Sverige är ytterligare ett slag mot den redan prövade dvd-branschen. På ett år sjönk den fysiska försäljningen och uthyrningen av dvd och blu-ray med en fjärdedel, cirka 540 miljoner kronor. Och 2014 ser nästan lika illa ut med en minskning på 21 procent. Det säger Stefan Lampinen, nordisk vd på filmbolaget Warner.

- Storhetstiden för dvd är förbi givetvis, säger Stefan Lampinen, som också är ordförande i Sveriges videodistributörers förening.

Men, lägger han till:

- Det är inte så att dvd:n kommer att dö ut om två år, det är inte en sådan brant nedgående grej. Marknaden kommer att fortsätta minska men samtidigt tror vi i branschen att den digitala marknaden växer.

Ja, borta är storhetstiden, då den svenska videobranschen skickade ut pressmeddelanden om rekordförsäljningar. Och ännu längre bort är 80-talet då  tiden då de amerikanska filmstudiorna första gången kom in i våra vardagsrum. Sedan dess har video dragit in en bra mycket större del av Hollywoods totala intäkter än bio.

I Sverige har ingen digital tjänst på allvar hotat dvdns ställning förrän Netflix kom och andra streamingtjänster sänkte priserna för att möta konkurrensen.

Men det handlar om en större teknikomställning, som också märks bland antalet företag som hyr ut och säljer dvd. Enligt siffror från SCB har de minskat med hälften på fem år.

Trist, men oundvikligt, säger Stefan Lampinen.

- Generellt är det tråkigt, eftersom hur bra än digitalt är så får du aldrig samma upplevelse som när du går i en butik eller när du går i en bokhandel.

Videobranschen tror fortfarande på den fysiska försäljningen. Men vem ska då få ut dvd och blu-ray till kunderna när både fysiska och digitala försäljare och uthyrare blir färre? 

- Det får vi titta noga på. Men jag tror att det är de som säljer idag, som Elgiganten eller Hemmakväll. Men det är en klar oro, antalet butiker som säljer fysisk film får inte droppa för mycket.

Musiktjänsten Spotifys framgångar i Sverige har gjort att svenskarna vant sig vid prenumererade streamingtjänster. Det hävdar Stefan Lampinen är en av anledningarna till att den andra digitala försäljningen av film kommit igång sent i jämförelse med många andra länder.

Men han tycker också det finns anledning att vara självkritisk. De svenska filmbolagen har varit för konservativa och var för sena med att släppa sina filmer till exempel till itunes.

- Svensk film har varit väldigt fragmenterad, både i producentled, biografägare och vi i home entertainment. Vi har varit för splittrade och nu har vi mer samma bild av hur vi ska gå vidare.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".