Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

TV-reklam - nej tack!

Publicerat söndag 9 november 2014 kl 13.32

TV i hd-kvalité och nya filmer på TV samtidigt som de har premiär på bio. Men inte reklamavbrott. Det står högst på mediekonsumenternas önskelista enligt telekomföretaget Ericssons nya rapport Media Vision 2020.

Rapporten bygger på både djupintervjuer i bland annat Stockholm och 23 000 onlineintervjuer i 23 länder. 59 procent av de tillfrågade säger att de slutar att titta på TV under reklamavbrott. 40 procent spelar in programmen för att kunna spola förbi reklamen. Undersökningen visar också att tittarna inte vill ha stora kanalpaket utan hellre vill skräddarsy sitt eget utbud. Internationellt går trenden mot att hushållen säger upp sina traditionella abonnemang eller väljer minsta möjliga kanalpaket och sedan kompletterar med on-demand-tjänster och/eller gratistittande på nätet.

TT/Kulturnytt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".