1 av 2
Martin Widmark. Foto: Claudio Bresciani/TT
2 av 2
Föfattaren Martin Widmark. Foto: Malin Hoelstad/TT

Prisat läsprojekt får tuff kritik

Widmarks läsfrämjande "En läsande klass" får kritik
2:17 min

Till och med regeringen har hyllat barnboksförfattaren Martin Widmarks läsprojekt "En läsande klass". Men nu får hans studiehandledning kritik från högskolan.

I somras fick barnboksförfattaren Martin Widmark medalj av dåvarande kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth för sitt författarskap och läsfrämjande åtgärder för barn och unga.

Hans projekt En läsande klass som har ambitionen att vända den dystra utvecklingen när det gäller läsförståelse gör succé i svenska skolor.

Men nu kommer kritik från forskarhåll. Jan Nilsson är lektor på lärarutbildningen på Malmö högskola:

– Det finns en brist på vetenskaplighet som är anmärkningsvärd och som gör att man starkt kan ifrågasätta det här materialet, tycker jag.

Jan Nilsson kallar En läsande klass för ett mångordigt, ovetenskapligt hemmabygge. Materialet har blivit väldigt populärt i skolorna, Facebookgruppen har över 23 000 medlemmar. Det är inspirerat av läsförståelseforskaren på Stockholms universitet – Barbro Westlunds – arbeten om lässtrategier.

Men Westlund ser själv flera risker med materialet.

– Min forskning som jag har försökt föra fram för att hjälpa och stödja svenska lärare, blir förenklad. Det är inte den forskning som jag vill stå för. 

Risken finns, menar Barbro Westlund, att metoden som En läsande klass förespråkar leder till en isolerad färdighetsträning. Det innebär att man fokuserar på att lära sig vad de lässtrategier som materialet består av betyder, i stället för att fokusera på texten och få en djupare läsdförståelse.

– Jag tycker att man ska prata om läsförståelse på en högre nivå. Det är inte bara att säga att "det är bättre vi gör någonting är ingenting alls". Vi måste gå rätt väg nu. Vi har inte råd att gå fel väg i svensk skola.

Barnboksförfattaren Martin Widmark som står bakom projektet menar att kritiken är ett underkännade av lärares förmåga att använda ett studiematerial så att det kommer deras elever till gagn. 

– Att inte tro att Sveriges lärarkår kan ta till sig en studiehandledning utan att göra det till sitt eget – då tror jag att man inte riktigt har tilltro till den svenska lärarkåren, säger Widmark.

Men forskaren Barbro Westlund får medhåll av Jan Nilsson på Malmö högskola.

– Rent pedagogiskt så är det en överhängande risk för att materialet används som isolerad färdighetsträning. Och det är ett arbete med språkliga färdigheter som har kritiserats i forskarvärlden så länge jag kan minnas, säger Nilsson och fortsätter:

– Det andra är att materialet försöker ge sken av att det skulle bygga på vetenskaplighet. Det gör det inte. I varje fall lyckas de inte visa det.

Martin Widmark avslutar såhär:

– Det här är ingen avhandling, utan en studiehandledning.

Mer om ämnet hör du i Utbildningsradions program Skolministeriet ikväll klockan 21.03 i P1.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".