Céline Sciamma. Foto: AP/TT
1 av 2
Céline Sciamma. Foto: AP/TT
Girlhood
2 av 2

Céline Sciamma sluter cirkeln

Roger Wilson träffar Céline Sciamma
2:33 min

En av gästerna på årets filmfestival i Stockholm är regissören Céline Sciamma med filmen Girlhood. En fransk förortsskildring om 16-åriga Marieme, som byter stil och hoppar av skolan när hon blir medlem i ett gäng.

Celine Sciamma hade sett dom på stan. De coola, kaxiga, högljudda gängen med tonårstjejer från förorten. De som aldrig syns på film eller tv i Frankrike.

Ett perfekt ämne för en spelfilm, tyckte hon. Och samtidigt var det en politisk gest att skildra tjejerna i förorten.

Girlhood följer 16-åriga Marieme som flyr kraven hemifrån. De från den ensamstående mamman och en storebror som har extrema kontrollbehov. Istället: vänskapen med tre andra tjejer. De tuffaste på skolan.

Mariema byter klädstil och frisyr, börjar snatta och slåss. Och hoppar till sist av skolan helt i hållet. För gemenskapen med de andra tjejerna är hennes enda fristad. Det enda som är viktigt. 

På filmfestivalen i Cannes, där Girlhood hade sin världspremiär i våras, fick filmen en hel del  uppmärksamhet, för att det var den första franska någonsin med bara svarta kvinnor i huvudrollerna.

Men Girlhood är också den logiska fortsättningen på Celine Sciammas två tidigare filmer, Water lilies och Tomboy. Alla är uppväxtskildringar om flickor och tonårstjejer, och handlar om grupptryck och sökandet efter en identitet.

Med Girlhood sluter Celine Sciamma cirkeln, och konstaterar samtidigt att filmerna också skildrar hur hon själv vuxit som regissör.

Och det gäller också budgetarna. Girlhood har kostat lika mycket att göra som de två första filmerna tillsammans, och idag är Sciamma ett etablerat namn i den franska filmvärlden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".