Rossinis Greve Ory på Malmö Opera
Rossinis Greve Ory på Malmö Opera. Leonardo Ferrando, Erika Miklósa. Fotograf: Malin Arnesson

"Greve Ory" av Rossini på Malmö Opera

Greve Ory av Rossini på Malmö Opera recenseras av Per Feltzin
3:21 min

En av Rossinis sista operor, en komedi om en bedragare som vill förföra grevinnan när alla andra män är ute och slåss... ja, det är Greve Ory. En rätt skruvad komedi som bygger mycket av sin styrka på vilken bel canto-kapacitet sångarna har, hur många sköna tondrillar per minut de hinner med.

Med hjälp av sångare från Uruguay, Ungern, Kanada, Georgien och Litauen så får man till det riktigt bra. Bitvis är det rent underbart påfläskat i attacker och koloraturer, finessrikt och exakt. Mest av allt gläds man åt Erika Miklósa, som gör grevinnan, som har en rund sopran med en volym på botten och en mjuk spets som gör att det aldrig blir vasst gällt.

Tobias Ringborg som dirigent fräser fram, när han kan det, när kör och solister är vid rampen och sjunger i Rossinis många flödande melodiösa scener. I marginalen kan jag önska mera skarpa kanter i orkestern men lägre volym. Men ofta kan jag komma på mig med att blunda lite för att bara koncentrera mig på intensiteten i musiken.

Men att jag ens kan och vill det beror ju på att berättelsen är knasig, men på ett ointressant sätt. Under en odefinierad medeltid blir alla män riddare i ett korståg. Då är greve Ory, och andra män som inte är plikttrogna, där för att fånga in framför allt Grevinnan Adèle. Ory klär ut sig två gånger men avslöjas båda gångerna.

Ja, så är det. Och inte mer än så.

Det finns förstås saker som bättre stämmer överens med det 1820-tal den skrevs i. I programbladet nämner man libertiner, lust, labyrinter i och utanför människan, liderlighet. Men idag, 2014, hittar jag inget som talar till mig nu. Komiken i förklädnaden är inte tillräckligt galet brant och allvaret i den besatta kärleken är inte seriös nog. 

Så vad regissören Linda Mallik med team gjort är en slags skruvad färgfantasi som liknar både 70-tals barn-tv och en utställning med popkonst. Roligt att titta på, en del teatertricks, spelplatser nära publiken, knäppt visuella kostymer. Men det är nästan lite elakt att ge en så nyligen debuterad regissör som Mallik en sån otroligt svårbemästrad opera som Greve Ory. Hon gör mycket av de förutsättningar som finns men operan vätter åt för många håll och fastnar inte i något.

Men då är det bara att gå tillbaka till musiken. Där är det flyt, där är det fest. Om det bara hade handlat om nåt. Om nåt annat.

Extra Info:
P2s operaprogram 
Bänkad med Ella ägnar programmet den 29 november 2014 åt Malmö Operas uppsättning. Lördagar 18.03.

Greve Ory finns att lyssna på hos P2 Live Opera i cirka en månad från denna publicering.

I rollerna: 
Greve Ory - Leonardo Ferrando, Informatorn - Lars Arvidson, Isolier - Ketevan Kemoklidze, Raimbaud - Igor Bakan, Grevinnan Adèle - Erika Miklósa, Ragonde - Irina de Baghy, Alice - Danka Milacic.  
Malmö operas kör och orkester. Dirigent: Tobias Ringborg. Regi: Linda Mallik. Scenografi, kostym: Karin Betz, Ljus: Mikael Sylvest, Koreografi/rörelseinstruktion: Nathalie Ruiz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".